نور مادون قرمز در قطب جذب می شود

دانشمندان با استفاده از داده های جدید می گویند که اقلیم قطبی متفاوت تر از آنچه که قبلا تصور می رفت عمل می کنند.

به گزارش «انرژی امروز» آیا شما هم تجربه پوشیدن لباس سیاه در روز آفتابی و احساس گرمای بیشتر را داشتید؟ بیشتر ما می دانیم که رنگ های تیره تر نور خورشید را جذب می کنند و رنگ های روشن تر آن را بازتابش می دهند، اما حالا ناسا می گوید که عمل مشابهی برای طول موج‌های نامرعی نور رخ نمی دهد.

بر اساس گزارشی که در وب سایت ناسا منتشر شده است نور خورشید به عنوان منبع انرژی کره زمین، حاوی نور مرعی، اشعه فرابنفش (طول موج کوتاه تر) و اشعه مادون قرمز است که ما احساس گرما را از این اشعه داریم (طول موج بلندتر).

اشعه مرعی از سطوحی چون برف و یخ بازتابش می شود درحالی که سطوحی چون جنگل ها یا اقیانوس ها آن را جذب می کنند. بازتابپذیری که به آن آلبیدو (albedo) گفته می شود کلیدی ترین روش برای کره زمین برای تنظیم دمای خود است؛ اگر زمین انرژی بیشتری نسبت به میزان بازتابش دریافت کند، گرم‌تر می شود؛ و اگر بیشتر آن انرژی را که دریافت می کند بازتاباند، خنک تر می شود.

اما زمانی که دانشمندان دیگر طول موج های بلندتر را نیز مد نظر قرار دادند داستان پیچیده تر شد.

در طیف نوری مادون قرمز، سطوحی چون یخ و برف بازتابانده نیستند، درواقع این سطوح نورهای مادون قرمز را همانند اتفاقی که با پوشیدن لباس سیاه و جذب نورهای مرعی می افتد جذب می کنند.

گوین اشمیت، مدیر انجمن گودار برای مطالعات فضایی در شهر نیویورک می‌گوید «مردم فکر می کنند برف بازتابانده است. برف درخشان است. اما در مواجهه با نور مادون قرمز برف متفاوت عمل می کند و در این طیف نوری برف سیاه است».

مشخص است اگر دانشمندان بخواهند به طور دقیق بفهمند که انرژی خورشیدی چطور به سیستم کره زمین وارد و از آن خارج می شود، باید تمامی طول موج های محدود مرعی را در نظر بگیرند.

از طرفی با داده های جدید ایستگاه فضایی دانشمندان می توانند دقیق تر از پیش تخمین بزنند که برف و آب چقدر نور را جذب و یا بازتابش می دهند.

دانشمندان با استفاده از داده های جدید می گویند که اقلیم قطبی متفاوت تر از آنچه که قبلا تصور می رفت عمل می کنند. دانشمندان با استفاده از داده های جدید و با تمرکز بر طول موج می توانند با اطلاعت بیشتر به مدل سازی شرایط حال و آینده اقلیم بپردازند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن