نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای سوخت قیمت نفت را کاهش داد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای سوخت در بزرگترین مصرف‌کنندگان نفت جهان، دورنمای محدود شدن عرضه و از سرگیری خرید نفت برای ذخایر استراتژیک آمریکا را تحت‌الشعاع قرار داد، کاهش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، بهای معاملات نفت برنت ۲۶ سنت معادل ۰.۳۵ درصد کاهش یافت و به ۷۳ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل  ۰.۲۹ درصد کاهش، به ۶۹ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید.

هفته گذشته، هر دو شاخص برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کردند که طولانی‌ترین کاهش هفتگی از سپتامبر سال ۲۰۲۲ بود و در پی نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی در آمریکا به دلیل ریسک قابل توجه ناتوانی دولت آمریکا برای انجام تعهدات خود در دو هفته نخست ژوئن، روی داد.

تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی‌های امن مانند دلار آمریکا، باعث شد ارزش این ارز تقویت شده و کالاهایی مانند نفت که به دلار قیمت گذاری می‌شوند، برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر شوند.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس در این باره گفت: قیمت نفت تحت تاثیر دورنمای تقاضای راکد در شرایطی که پیشرفت بازگشایی اقتصادی چین ناهموار به نظر می رسد، همچنان تحت فشار کاهشی مانده و مشکلات بانکی آمریکا هم بازار را ملتهب کرده است. سرمایه گذاران برای دریافت سیگنال‌هایی درباره بهبود تقاضا برای نفت، هفته جاری منتظر آمار اقتصادی چین شامل تولید صنعتی، سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت و خرده فروشی خواهند بود.

با این حال، عرضه جهانی نفت ممکن است در نیمه دوم سال میلادی جاری که تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس کاهش تولید بیشتری انجام داده و عرضه نفت ترش کاهش پیدا می کند، محدودتر شود. این گروه در آوریل اعلام کرد بعضی از اعضایش تولید خود را جمعا حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد و طبق محاسبات رویترز، مجموع کاهش تولید این گروه به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

اما حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق اظهار کرد: عراق انتظار ندارد اوپک پلاس در نشست بعدی خود که در ژوئن برگزار می‌شود، تولید نفت را به میزان بیشتری کاهش دهد.

همچنین جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا، پنجشنبه گذشته به قانون گذاران این کشور گفت: پس از تکمیل فروش بخشی از ذخایر نفت استراتژیک در ژوئن که توسط کنگره تصویب شده است، آمریکا ممکن است خرید نفت برای این ذخایر را آغاز کند.

این خبر پس از گزارش هفتگی شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز اعلام شد که نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته دو حلقه کاهش پیدا کرده و به ۵۸۶ حلقه رسیده که پایین‌ترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۲ است و شمار دکل‌های حفاری گاز با ۱۶ حلقه کاهش، به ۱۴۱ حلقه رسیده است.

در این بین، یک مقام آگاه از مذاکرات اظهار کرد: سران کشورهای گروه هفت ممکن است در نشست بعدی خود که از ۱۹ تا ۲۱ مه برگزار می‌شود، تدابیر جدیدی را اعلام کنند که فرار از تحریم‌ها با مشارکت کشورهای ثالث را هدف می گیرد. تشدید تحریم‌ها با هدف تضعیف تولید انرژی روسیه و محدود کردن تجارتی که از ارتش روسیه حمایت می کند، انجام می شود.

هند و چین که سومین و بزرگترین وارد کننده نفت جهان هستند، خریداران بزرگ نفت روسیه از زمان آغاز تحریم اتحادیه اروپا در دسامبر بوده اند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن