نگرانی بازار اورانیوم دنیا از اعتراضات قزاقستان

اعتراضات در قزاقستان تاثیری بر میزان تولید اورانیوم این کشور نداشته اما اگر بحران در این کشور شدت یابد و حمل و نقل دچار مشکل شود، نگرانی‌ها درباره احتمال اختلال در حمل اورانیوم تولیدی این کشور به کشورهای دیگر وجود دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز با گذشت چندین روز از ناآرامی‌ها در قزاقستان بر سر افزایش قیمت سوخت در این کشور، دولت اعلام حالت فوق‌العاده کرده و به سربازان دستور شلیک مستقیم به مردم داده شده است.

قراقستان بزرگترین تولید کننده اورانیوم دنیاست و 40 درصد اورانیوم مورد نیاز دنیا از این کشور تامین می‌شود. به گفته‌ای، قزاقستان سالانه 50 هزار تن اورانیوم صادر می کند.

ارزیابی گلوبال اس ان پی پلاتس می‌گوید که قیمت اورانیوم در دنیا روز 5 شنبه تا 8.3 درصد افزایش یافت و به 45.75 دلار در هر پوند رسید. این قیمت بالاترین قیمت برای اورانیوم از 30 نوامبر تا کنون بوده است.

تحلیلگران بر این باورند که میزان ذخایر اورانیوم در دنیا با افزایش قیمت ها محدود خواهد بود.

کازاتم پروم (Kazatomprom )، بزرگترین تولید کننده اورانیوم قزاقستان، روز 5 شنبه اعلام کرد که اعتراضات و تنش‌ها در این کشور تاثیری بر میزان تولید اورانیوم نداشته است.

A Kazatomprom worker checks the radiation level of uranium oxide at the East Mynkuduk PV-19 uranium mine in southern Kazakhstan May 11, 2006. REUTERS

توکتار توربای تحلیگر موسسه CRU گفته معادن اورانیوم قزاقستان اکثرا در منطقه ترکستان قرار دارد که بسیار دورتر از مناطقی است که اعتراضات در آنها جریان دارد.

با این حال نگرانی ها در باره اینکه آیا تولید معادن اورانیوم قزاقستان به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید یا نه، وجود دارد.

تقریبا نیمی از اورانیوم تولیدی در قزاقستان به چین ارسال می شود. بقیه آن به اروپا و کانادا صادر می شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن