نیاز بوئینگ به یک معجزه برای نجات

ایرباس در حال قبضه کردن بازار هواپیماهای میان‌برد

بوئینگ 737 مکس به اندازه کافی شهرت بوئینگ را زیر سوال برد. مشکلات 737 مکس از زمینگیر کردن این محصول، قبل از همه‌گیری کرونا شروع شد و با ایرادهای پیاپی و ناتمامش حتی بعد از اتمام پاندمی کرونا و از سر گیری سفرهایی هوایی، تقریبا این شرکت بزرگ را به زانو درآورده است.

این هواپیما بوئینگ را در چاهی فرو برده که در حال حاضر مشکلات مالی و اعتباری، حتی اگر 737مکس را تبدیل به هواپیمایی رویایی هم کند، برای بازگرداندن شهرت شرکت سازنده‌اش کافی نیست. برای حفظ رقابت‌پذیری در برابر ایرباس و سهم بازار هواپیماهای تجاری، این غول هواپیمایی نیاز دارد قمار بزرگی روی یک محصول جدید انجام دهد؛ این بار با تمام قوا و در بهترین شرایط ممکن با در نظر گرفتن تقریبا تمامی نیازهای روی مسافرت‌های هوایی. با این حساب به لیست بلندبالای مشکلات بوئینگ که نیازمند راه‌حل کوتاه‌مدت هستند، یک مشکل دیگر هم اضافه شد؛ هواپیمایی جدید و این بار بی‌نقص.

انفجار بی‌موقع یکی از پنل‌های کنترل بوئینگ، 737 مکس شرکت هواپیمایی آلاسکا شروع کابوس بوئینگ بود که موضوع بازپرسی عمومی و فدرال شد. از آن روز تا این لحظه، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان در تکاپوست تا از سقوط 28 میلیارد دلاری‌اش در بازار هواپیماهای تجاری جهان نجات پیدا کند. این رقم، به جز سفارش‌های لغو شده 737 مکس است.

توسعه 737به طور رسمی در سال 2003 آغاز شد. 20 سال از طرح، برنامه، آزمایش و نهایتاً‌ عرضه این هواپیما به بازار حمل و نقل مسافری گذشته است. براساس گفته‌های تحلیلگران فوربز، زمان به سرعت برای بوئینگ می‌گذرد تا یک هواپیمای باریک‌پیکر جدید به بازار ارائه کند بلکه تا از ضرر هنگفتی که تا امروز در بازار هواپیماهای تک‌راهرو (نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس) متحمل شده، اندکی کاسته شود.

اما به نظر می‌رسد چنین خواسته‌ای در حال حاضر بیشتر شبیه به آرزویی دست‌نیافتنی باشد تا حرکتی براساس درک واقعیات بازار. در نوامبر 2022، دیوید کالهورن، مدیرعامل بوئینگ اعلام کرد که تا میانه‌های دهه 2030، هواپیمای جدیدی از طرف این شرکت معرفی نخواهد شد زیرا فن‌آوری تا آن زمان برای ایجاد تغییرات بزرگ در کارآیی سوخت‌های معرفی شده آماده نخواهد بود.

تحت تاثیر تحقیقات فدرال و فشار مشتریان خشمگین از تاخیر در دریافت هواپیما، هیئت مدیره بوئینگ شروع به جستجوی مدیرعامل جدید برای جایگزینی دیوید کالهون کرده است. منبع: CNBC

در آن زمان،‌ این سخنان با انتقادهای زیادی مواجه شد. منتقدان معتقد بودند این یک حرکت بی‌خطر است که می‌تواند به بوئینگ اجازه یک صرفه‌جویی چند میلیارد دلاری در کوتاه‌مدت داده و بازده سرمایه‌گذاران را افزایش دهد در حالی که این شرکت با مدیریت کالهورن در حال تخریب آینده خود است. از آن زمان تاکنون بوئینگ در انتظار برخی تحولات مدیریتی است؛ با یک رئیس هیئت مدیره جدید که قصد دارد تا انتهای سال جاری یک جایگزین برای کالهون استخدام کند. تحلیلگران انتظار دارند که مدیرعامل بعدی هم آینده‌نگر،‌ هم عملگرا و هم سریع باشد تا این شرکت بتواند در مورد توسعه یک هواپیمای جدید همه چیز را از ابتدا به خوبی بررسی کند.

تا امروز فروش خانواده هواپیمای A320neo ایرباس تقریبا دو برابر خطوط 737 مکس بوده است، بیشتر به دلیل هواپیماهای بزرگ‌تری همچون A321 و A321XLR که می‌توانند مسافران بیشتری را در فاصله بیشتر نسبت به 737 مکس 10، بزرگ‌ترین نسخه مکس، حمل کنند که بوئینگ هنوز آن را به بازار ارائه نکرده است. در همین حال، ایرباس، از همان خانواده، یک هواپیمای کوچک‌تر و موثرتر به نام A220 دارد که در حال بررسی‌های تغییر آن به یک نسخه بزرگ‌تر است که ممکن است تهدیدی جدی برای سری 737 بوئینگ باشد.

ساخت کابین خلبانان بوئینگ 787، یکی از امیدهای بوئینگ برای برگرداندن مشتریان ناراضی، در در کارخانه تجمیعی بوئینگ در نورث چارلستون، کارولینای جنوبیدر همین حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که اگر بوئینگ به زودی دست به کار نشود، ایرباس ممکن است یک سال یا دو سال بعد با هواپیمایی جدید از این شرکت پیشی بگیرد. ایرباس هچنین قول داده از فن‌اوری‌های جدید در دست توسعه که موجب کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شوند، استفاده کند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن