نیروگاه بادی میل نادر در آستانه بهره برداری

نیروگاه بادی میل نادر با ظرفیت 50 مگاوات در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفته است و عملیات احداث پست بلافصل20/132 کیلوولت این مزرعه جهت اتصال به پست برق منطقه‌ای (132/400 کیلوولت) در مراحل پایانی خود قرار دارد، اما این مزرعه بر اساس چه ظرفیت هایی ایجاد شده است و چه چشم اندازهایی را ترسیم می‌کند.
به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو،انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع طبیعی نامحدودی مانند باد و خورشید به دست می‌آیند و برخلاف انرژی‌های فسیلی که موجب تولید دی اکسید کربن و گرمایش زمین می‌شوند، با طبیعت سازگار و تمیزتر و سبزتر هستند. در سال 2019 حدود 11 درصد از انرژی مصرفی کل جهان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به دست آمد و در نیمه نخست سال 2020 نیز مصرف این نوع انرژی تا 1.5 درصد دیگر افزایش یافته است.
نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی 1000 هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است. این نیروگاه بادی به ظرفیت ۵۰ مگاوات شامل ۲۰ واحد توربین بادی 2.5 مگاواتی تیپ دو است که کار ساخت این نیروگاه در سال 1399 آغاز و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، در 22 بهمن سال 1401 آخرین توربین این مجموعه با شبکه سنکرون شد. نیروگاه‌های بادی، دارای مکانیسم توسعه پاک (CDM) است و دی اکسید کربن تولید نمی‌کند. این نیروگاه با توربین‌های 2.5 مگاواتی که بر اساس تکنولوژی روز توربین‌های بادی جهان طراحی و اجرا شده، هم‌اکنون به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است. سرعت باد بالا و توربولانس مناسب در کنار توپوگرافی مساعد از ویژگی‌های منطقه میل نادر است. از آنجایی که مزارع بادی نیازی به سوخت ندارند، تأثیر کمتری بر محیط زیست نسبت به سایر اشکال تولید برق دارند و اغلب به عنوان منبع خوب انرژی سبز از آنها یاد می‌شود. میانگین سرعت باد در منطقه میل نادر حدود 10 متر بر ثانیه (در فصل پر بادی 18 و در سایر فصل‌ها 5 متر بر ثانیه) است که کریدور مناسبی جهت اجرای نیروگاه بادی است. این باد حداقل ۱۲۰ روزه در کانال بین کوه هرات و دیوارۀ سمت شرقی ایران قرار می‌گیرد و این منطقه را به بهشت تولید برق از انرژی باد بدل می‌کند؛ علاوه بر منطقه یاد شده، سایر استان‌ها نظیر استان‌های شمالی و غرب کشور نیز پتانسیل توسعه انرژی بادی را دارد. ضریب ظرفیت مزرعه بادی حدود 53 درصد خواهد بود که موجب تولید حدود 219 هزار مگاوات-ساعت انرژی الکتریکی در سال شده و از انتشار حدود 140 تن دی اکسید کربن در سال جلوگیری می‌کند. به ازای هر 100 مگاوات تولید انرژی تجدید‌پذیر سالیانه بیش از 250 میلیون لیتر آب و 30 میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود. توربین‌هایی که در این منطقه به کار برده شده برای سرعت‌های باد بالا مناسب هستند و برای کارکرد در دماهای بالای محیط و شرایط گردو غبار با اجرای آخرین إصلاحات تجهیز شده‌اند.
در حال حاضر عملیات احداث پست بلافصل 132.20 کیلوولت این مزرعه جهت اتصال به پست برق منطقه‌ای (400.132 کیلوولت) در مراحل پایانی خود قرار داشته و تجهیزات مربوطه و دودستگاه ترانس قدرت 30 مگاولت آمپر نیز در سایت مستقر است.
کارفرمای این نیروگاه شرکت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مپنا، مجری آن شرکت نصب نیرو و ناظر کارگاهی آن شرکت مهندسی مشانیر است، سرمایه‌گذار این نیروگاه گروه مپنا و سرمایه آن 56.5 میلیون یورو در بخش نیروگاهی است. این طرح از بهمن سال 1401 به بهره‌برداری رسیده و برای 163 نفر در زمان احداث و 15 نفر در زمان بهره‌برداری اشتغال‌زایی مستقیم انجام داده است. همچنین درباره پست 400.132.20 کیلوولت میل نادر زابل گزارش‌ها حاکی از آن است که منابع مالی آن توسط ساتبا تامین شده و با کارفرمایی شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن