نیروگاه بیوگاز واحدهای 5 و 6 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران افتتاح شد

نیروگاه بیوگاز واحدهای 5 و 6 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت 2.4 مگاوات با حضور علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، این نیروگاه که از ورود سالانه ۷۵ هزار تن کربن‌دی‌اکسید به جو جلوگیری می‌کند، با دو مولد تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با مجموع ظرفیت اسمی 2.4 مگاوات ساعت معادل تامين برق مصرفي يك شهرك مسكوني 20 هزار نفري راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

این نیروگاه امکان تولید 15 میلیون کیلووات ساعت و کاهش 75 هزار تن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال را داراست.

در این پروژه علاوه بر این‌که بیوگاز حاصل از تصفيه فاضلاب جمع‌آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با توليد برق و حرارت از آن و خودداري از مصرف سوخت فسيلي براي توليد انرژی مورد نياز، از توليد و انتشار گاز CO2 نيز جلوگيري خواهد شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است از هشت واحد تشکیل شده و واحدهای 5 و 6 آن با جمعیت زیر پوشش یک میلیون و 50 هزار نفر در حال بهره‌برداری است. نیروگاه بیوگاز نیز بخشی از این واحدها محسوب می‌شود.

با پیگیری‌های انجام‌شده و با توجه به امکان بهره‌گیری موثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم‌کربن، ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو در سازمان ملل متحد ثبت شده است و اکنون با بهره‌برداری از نیروگاه و امکان دریافت گواهي‌هاي كاهش انتشار (CER) و فروش آنها در بازار كربن منابع درآمدي ارزی عاید کشور خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن