نیویورک تایمز: قاتلان خاشقچی در آمریکا آموزش دیدند

نیویورک تایمز گزارش داده است که چهار تن از عاملان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در آمریکا آموزش دیدند. بنا بر این گزارش افراد مزبور در ایالت آرکانزاس برای حفاظت از خانواده سلطنتی آموزش دیده‌ بودند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، نشریه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه اول تیر (۲۳ ژوئن) در گزارشی از آموزش چهار تن از عاملان قتل جمال، خاشقچی روزنامه‌نگار معروف سعودی در آمریکا سخن گفته است.

نیویورک تایمز در گزارش خود به اسناد واحدهای آموزشی و اظهارات افرادی كه با این پرونده آشنا هستند، استناد کرده است.

طبق گزارش این روزنامه چهار نفر مزبور سال ۲۰۱۷ یعنی یک سال پیش از قتل خاشقچی در آموزش نظامی شرکت امنیتی Tier 1 Group در ایالات متحده آمریکا شرکت کردند.

این شرکت امنیتی هدف از آموزش این افراد را آماده‌سازی شرکت‌کنندگان برای حمایت و حفاظت از رهبران سعودی عنوان کرده است.

این آموزش شامل واحدهایی مانند تیراندازی، دفاع و حمله بوده است. در گزارش نیویورک تایمز اشاره شده است که مجوز آموزش نظامی گارد سلطنتی سعودی از طرف وزارت امور خارجه آمریکا صادر شده است.

عربستان موضوع قتل خاشقچی را ابتدا انکار کرده بود و سرانجام تحت فشارهای بین‌المللی اعتراف کرد که خاشقچی «در یک عملیات ناموفق برای دستگیری» کشته شده است.

رسانه‌های عربستان سپتامبر سال گذشته میلادی از پایان محاکمه متهمان پرونده قتل خاشقجی خبر داده بودند. پنج نفر از متهمان اصلی این پرونده هر یک به ۲۰ سال زندان محکوم شدند. مجازات سه نفر دیگر نیز مجموعا ۲۴ سال اعلام شد.

جمال خاشقجی که اکتبر ۲۰۱۸ برای انجام امور کنسولگری به نمایندگی سیاسی عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرده بود، به محض ورود به ساختمان کنسولگری به قتل رسید. جسد او تا کنون پیدا نشده است.

اسناد منتشرشده حکایت از اعزام یک گروه از سوی دولت عربستان برای قتل این منتقد حکومتی دارند.

محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان که عملا زمام امور این کشور را برعهده دارد، متهم به دست داشتن در قتل خاشقجی شده بود. قتل فجیع خاشقچی لطمه قابل توجهی به اعتبار عربستان سعودی وارد کرد.

ترکیه پس از قتل جمال خاشقچی اعلام کرده بود که دستور این قتل «از طرف بالاترین مقام سعودی صادر شده است». طبق ارزیابی‌های سازمان سیا و برخی دولت‌های غربی محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را را صادر کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن