هزینه سبز بودن؛ سهام شل به کمترین میزان 25 سال گذشته رسید

تردید سهامداران شل نسبت به برنامه های سبز غول نفتی

سهام رویال داچ شل بعد از 25 سال کاهش یافت. دلیل این کاهش چالشی است که رویال داچ شل با سهام داران خود بر سر کاهش انتشارات این غول نفتی دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، رویال داچ شل هم به همراه همتایان اروپایی خود به دنبال این است که یک شرکت پاک تر، سبزتر و با وابستگی کمتر به نفت باشد. این شرکت برنامه ریزی کرده است تا نمیه قرن حاضر به این هدف خود برسد.

اما در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران این تصمیم رویال داچ شل استقبال کرده اند، برخی دیگر تردیدهایی در این خصوص دارند. تردیدها بیشتر بر محور سودآوری کمتر انرژی های تجدیدپذیر می چرخد.

در عین حال سهام این غول نفتی در بازارهای جهانی به کمترین میزان خود از سال 1995 رسید. وضعیت رقیب لندنی شل، بریتیش پترولیوم، نیز دست کمی از شل ندارد و سهام این شرکت نیز به کمترین حد 25 سال گذشته رسیده است.

روز چهارشنبه هم رویال داچ شل اعلام کرد که تا سال 2022 حدود 9 هزار نفر از کارمندان خود را اخراج خواهد کرد. اخراج این تعداد کارگر به معنی صرفه جویی 2.5 میلیارد دلاری در این شرکت است. تعدیل نیرو بخشی از برنامه های رویال داچ شل است که بر اساس آن این شرکت قصد دارد به یک شرکت سبزتر و با تولید انرژی پاک تر بیندیشد. احتمالا این تعدیل نیرو در بخش انرژی های فسیلی خواهد بود.

شل هم مانند دیگر غول های نفتی از کاهش قیمت نفت به دلیل تقاضا در نتیجه شیوع پاندمی کرونا به شدت آسیب دیده است.  این کاهش قیمت نفت به کاهش سود سهام این شرکت منجر شده است به طوری که از زمان جنگ جهانی دوم به این سو این کاهش سود سهام بی سابقه بوده است.

سهام رویال داچ شل 59 درصد کاهش یافته است. سهام رقبای شل از جمله بریتیش پترولیوم 54 درصد و توتال 42 درصد کاهش یافته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن