هزینه 100 میلیارد دلاری خاموشی دکل های از رده خارج در دریای شمال

ابداع راهی جدید برای کاهش هزینه های خاموشی دکل ها

خاموشی چاه های قدیمی در مناطق تهی از نفت، بیش از 100 میلیارد دلار هزینه روی دست کشورها و شرکت های دریای شمال گذاشته است. محققان نروژی بر این باورند که می توانند این هزینه ها را به طور چشم گیری کاهش دهند.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، یک مرکز جدید تحقیقاتی در تروندهایم امیدوار است هزینه خاموشی چاه های نفت را به نصف کاهش دهد. این هزینه ها که با عنوان هزینه های A&P شناخته می شوند فقط در نروژ و تا سال 2050 می تواند به 85 میلیارد دلار برسد.

تحت کنترل درآوردن این هزینه بسیار سنگین برای شرکت های فعال در مناطقی که عمر نفتی آنها به پایان رسیده است و این شرکت ها مجبور هستند دکل های بسیاری را با کاهش جریان نفت و گاز در دهه آتی جمع آوری کنند، نعمتی محسوب می شود.

هزینه های بالای خاموشی این چاه های نفت و گاز می تواند بهانه خوبی برای خریداران آنها در میادین نفت و گاز قدیمی باشد. کاهش قیمت نفت هم شرایط را بدتر کرده و بسیاری از تولید کنندگان دریای شمال مجبور شده اند برخی چاه های نفت خود را زودتر از موعد خاموشی کنند.

محققان نروژی برنامه ای برای کاهش هزینه های کنار گذاشتن این چاه ها از طریق افزایش توان و انعطاف پذیری مواد مورد استفاده در خاموشی این دکل ها، دسته بندی کردن چاه ها برای A&P و فروش شفت ها بدون استفاده از دکل ها در کنار دیگر متدها دارند.

از آنجایی که هزینه اجاره روزانه بسیار بالاست، مطالعه بر روی «راه حل های بدون دکل» مهمترین کار در این زمینه بوده است.

مرکز مطالعاتی که این محققان در آنجا کار می کنند با نام SFI SWIPA شناخته می شود و توسط دولت نروژ اداره می شود.

از آنجایی که شرکت های نفتی بسیاری از هزینه های خود را از طریق معافیت های مالیاتی جبران خواهند کرد، از این 85 میلیارد دلار هزینه P&A که نروژ با آن دست به گریبان است 78 درصد باید توسط دولت پرداخت شود.

در بخش بریتانیایی دریای شمال هم انتظار می رود هزینه های P&A به حدود 27 میلیارد دلار برسد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن