هشدار سازمان ملل درباره احتمال انفجار نفتکش صافر در دریای سرخ

سازمان ملل اعلام کرده که خطر وقوع یک فاجعه زیست محیطی در اثر نشت یا انفجار نفتکش صافر با بیش از یک میلیون بشکه نفت در دریای سرخ که حدود پنج سال است در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده لنگر انداخته مدام بیشتر می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، سازمان ملل هشدار داد که که خطر وقوع  فاجعه محیط زیستی در اثر نشت و یا انفجار نفتکش پوسیده صافر که از سال ها پیش با بیش از یک میلیون بشکه نفت در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده به حال خود رها شده هر لحظه بیشتر می شود. خسارات ناشی از وقوع چنین حادثه‌ای بنا به گفته کارشناسان، چهار برابر بیشتر از حادثه اکسون والدز خواهد بود که بیش از سه دهه پیش در آلاسکا رخ داد. در جریان آن حادثه یازده میلیون گالن نفت خام به تنگه پرنس ویلیام و اطراف آن سرازیر شد و خسارت زیست محیطی فاجعه‌باری به جا ماند.

کشتی ۲۶۰ متری صافر که سال ۱۹۷۶ ساخته شده یک انبار شناور نفت به شمار می‌رود و از آغاز بروز جنگ داخلی در یمن، به یکی از بزرگترین نگرانی‌های منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده است. خطر بزرگی که این نفتکش فرسوده و پوسیده را تهدید می‌کند آن است که این کشتی در پی مخالفت شبه‌نظامیان حوثی با تعمیر و نگهداری یا تخلیه آن از سوی تیم کارشناسان سازمان ملل، هر لحظه بیشتر از قبل در معرض نشتی بزرگ، شکسته شدن یا انفجار مهیب قرار دارد.

به گفته کارشناسان، نفتکش صافر اینک در آخرین مراحل پیش از فروشکستن و تخریب قرار دارد و این خطر با آغاز فصل پاییز و شروع طوفان‌های پاییزی در دریای سرخ به خصوص بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر به شکل نگران کننده‌ای افزایش می‌یابد.

نفتکش صافر که از سال ۲۰۱۵ تا کنون بدون عملیات تعمیر و نگهداری به حال خود رها شده در ماه مه ۲۰۲۰ دچار نشت نفت به موتورخانه این کشتی شد. به گفته کارشناسان، این مسئله می‌تواند به دلیل فرسودگی لوله‌ها و جداره‌های مخازن موجب غرق شدن یا انفجار کشتی شود.

نشت یا انفجار این حجم عظیم نفت در دریای سرخ، پیامدهای فاجعه باری برای کل منطقه به دنبال خواهد داشت که جبران عواقب آن دست کم چند دهه به طول خواهد انجامید. آلودگی آب در این منطقه، ماهگیری را برای دهه ها از بین خواهد برد و صدهاهزار ماهیگیر شغل خود را از دست خواهند داد. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، در صورت وقوع چنین حادثه‌ای، عملیات پاکسازی آب دریا ۲۰ میلیارد یورو هزینه در بر خواهد داشت  و نه تنها این بندر بلکه سایر بنادر دریای سرخ در سومالی یا جیبوتی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

علاوه بر این، در صورت وقوع این فاجعه، حمل و نقل کشتیرانی از طریق کانال سوئز نیز متوقف خواهد شد که این موضوع پیامدهای اقتصادی ویرانگری برای اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت.

طرح سازمان ملل و ده میلیون یورو کسری بودجه

راه جلوگیری از وقوع این حادثه از دید کارشناسان سازمان ملل متحد مشخص است. این سازمان در ماه مارس، طرح خود برای پمپاژ نفت از این نفتکش به یک کشتی دیگر و ذخیره ایمن آن را ارائه و اعلام کرد که هزینه عملیات اضطراری این طرح  ۸۰ میلیون یورو خواهد بود. در ماه مه و در جریان کنفرانسی که آلمان نیز در آن مشارکت داشت اعلام شد که ۷۰ میلیون یورو از این مبلغ تامین شده و تنها ده میلیون یورو کسری وجود دارد.

به گفته مقامات سازمان ملل برخی از کشورها به رغم آنکه قول پرداخت پول را داده‌اند اما هنوز چیزی پرداخت نکرده‌اند. آلمان از جمله کشورهایی است که سهم وعده داده شده هشت میلیون یورویی خود را پرداخت نکرده است. اینکه فاجعه‌ای با ابعاد خسارات میلیاردها دلاری تنها به دلیل کسری بودجه ده میلیون یورویی رخ دهد به گفته مانفرد سانتن از سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست صلح سبز (Greenpeace) حیرت‌انگیز و همچنین ظالمانه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن