هفته‌نامه تایم: یک فاجعه محیط زیستی در کمین خاورمیانه است

کسی به فکر نفتکش رها شده در سواحل یمن نیست

هفته نامه تایم در مقاله ای به بررسی وضعیت نفتکش رها شده در سواحل یمن پرداخته و نوشته که یک فاجعه زیست محیطی در انتظار این منطقه است.

به گزارش «انرژی امروز» این نفتکش 3.1 میلیون بشکه ای که نفت منطقه مارب یمن را در خود جای داده است قبل از اینکه رها شود این نفت را در دریا ذخیره کرده بود.

شرکت اکتشاف و تولید نفت صافر (SEPOC) بعد از آن که در سال 2005 توافق بین شرکت تگزاس و دولت یمن به سر آمد کنترل این نفتکش را نیز واگذار کرد.

حالا این کشتی بزرگ زنگ زده بدون هیچ گونه تعمیرات و حفاظتی در سواحل یمن رها شده است. احتمالا شیرهای مکنده های هوای این کشتی که زمانی برای سیستم خنک کنندگی آن استفاده می شد زنگ زده و دیگر بسته نمی شوند. سیستم اطفا حریق آن دیگر کار نمی کند. برق در داخل کشتی صرفا از طریق یک ژنراتور کوچک روی عرشه تولید می شود.

در 27 ماه مه، شکستگی یک لوله باعث شد تا آب دریا وارد موتورخانه کشتی شود. هفته نامه تایم بر اساس یک گزارش می گوید که کار تعمیراتی که در شرایط معمول چهار ساعت طول می کشد تا انجام شود در این کشتی به 5 روز کار بی وقفه نیاز دارد. ازطرفی تجمع اکسیژن و بخار گازهای فرار در داخل این کشتی هر لحظه امکان انفجار دارد.

حالا کارشناسان می گویند میزان خسارتی که ممکن است این نفتکش برای منطقه به ارمغان داشته باشد بستگی دارد به شرایط آب و هوایی این بخش از کره زمین اما به هر حال غیرقابل سنجش است.

کمترین خسارت، نشت 1.14 میلیون بشکه نفت در دریاست، یعنی چیزی بیش از چهار برابر اتفاقی که در اکسون والدز افتاد. و این خود به تنهایی به معنی یک فاجعه دیگر برای یمنی هاست، فاجعه ای در کنار جنگ که بحرانی انسانی بزرگی را به همراه خواهد داشت.

آژآنس بشردوستانه ACAPS می گوید که نشت نفت از این نفتکش بین ماه های آوریل و ژوئن اتفاق افتاده است و این نشت نفت می تواند زندگی 31500 ماهیگیر و 235 هزار کارگر مرتبط با کار ماهیگیری را تحت تاثیر قرار دهد. و از سویی باعث خواهد شد کار بندر حیاتی حدیده که تنها بندر برای کمک رسانی به قحطی زدگان است به مدت حداقل چهار ماه تعطیل شود.

پاک سازی این فاجعه دست کم به 20 میلیارد دلار پول نیاز دارد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن