هوشمندسازی يكی از مهمترين بخشهای صنعت برق كليد خورد
مشتركان، گروههای عمليات اعزامی به محل تماس را رصد میكنند
مديركل نظارت بر توزيع توانير گفت: هوشمندسازی مراكز اتفاقات برق كه وظيفه رسيدگی و تعمير و نگهداری شبكههای توزيع بهويژه در مواقع بروز خاموشیها را برعهده دارند، در دستور كار قرار گرفته است.
بهگزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاعرسانی وزات نیرو (پاون)، مسعود صادقی با بیان اینکه مراكز اتفاقات شركتهای توزيع برق بهعنوان بازوهای اجرایی در عمليات تعمير و نگهداری شبكه هنگام بروز خاموشی نقشی تعيين كننده در رضايت مشتركان شبكه دارند، افزود: با توجه به اهميت كار مراكز اتفاقات كه بيشترين تماسهای مردمی را دارند، اجرای طرح هما هوشمندسازی مراكز اتفاقات شركتهای توزيع برق كشور در دستور كار قرار گرفته است.
وی خاطرنشان كرد: برای اجرای طرح هما، بايد زيرساختهایی چون فعالسازی مراكز تماس دوسويه، ارتباط با سامانه مديريت مشتركان، ارتباط با سيستم موقعيت مكانی، ارتباط با نرم افزار تعيين موقعيت مكانی خودرو و بستر مخابراتی پايدار و ارتباط با كنتورهای هوشمند آماده شود كه برخی از آنها نيازمند همكاری ساير دستگاهها و نهادهاست.
صادقی گفت: با هوشمند شدن مراكز اتفاقات برق، ساماندهی اپراتورهای مراكز 121 و تكنسين های مركز كنترل نيز انجام خواهد شد.
وی اضافه كرد: همچنين ارسال خودكار خاموشیها به تبلت و مستند سازی پايدار، امكان تكميل گزارش رفع خاموشی فشار متوسط، فشار ضعيف و روشنایی معابر در تبلت بهصورت آنلاين، كاهش تماسهای بيسيم اپراتوری، مانيتورينگ لحظهای خودروها روی نقشه، شناسایی نزديكترين خودرو به محل حادثه و مشاهده خودروها روی نقشه در تلفن همراه هوشمند توسط متقاضی از ديگر مزايای هوشمند شدن مراكز اتفاقات برق خواهد بود.
مديركل نظارت برتوزيع توانير خاطرنشان ساخت: اين طرح هم اكنون به تمام شركتهای توزيع كشور ابلاغ شده و زيرساختهای آن در حال راه اندازی است، اما برخي از امكانات بايد توسط ساير دستگاهها در اختيار شركتهای توزيع برق قرار گيرند.
به گفته صادقی، بر اساس برنامهريزی صورت گرفته تا پايان سال میتوان شاهد راه اندازی اين سيستم و هوشمندسازی مراكز اتفاقات در حدود 50 درصد از شركتهای توزيع بود.