وودمکنزی: دهه هیدروژن آغاز شده است

راه اندازی 1.3 گیگاوات تولید هیدروژن سبز در نقاط مختلف

وودمکنزی معتقد است دهه 2020 دهه هیدروژن است. چرا؟ چون تا سال 2030 در بازارهایی چون آلمان هزینه های تولید هیدروژن سبز برابر با هزینه های تولید هیدروژن بر پایه سوخت های فسیلی خواهد بود.

به گزارش «انرژی امروز» وود مکنزی در گزارشی که اخیرا درباره جایگاه سوخت پاک هیدروژن در دنیا منتشر کرده است می‌گوید سال 2020 نقطه عطفی در ظهور بازارهای هیدروژن کم کربن است.

کمسیون اروپا، آلمان، هلند، نروژ، پرتقال و اسپانیا استراتژی های خود برای تولید تجاری هیدروژن را اعلام کرده اند. در نقاط دیگر زمین هم بریتیش پترولیوم، رویال داچ شل و رپسول برنامه هایی برای توسعه تولید هیدروژن کم کربن دارند تا به اهداف اقلیمی انتشارات صفر برسند. از سویی شاهد راه اندازی 1.3 گیگاوات تولید هیدروژن سبز در نقاط مختلف هستیم.

با این حال هزینه های بالای تولید هیدروژن سبز همواره به عنوان مانعی بر سر راه این پروژه ها بوده است. آیا این هزینه ها می توانند به سرعت کاهش یابند؟ وودمکنزی خوشبینانه به این موضوع نگاه کرده است. و البته چه چیزی باعث خواهد شد این هزینه ها کاهش یابند؟

وودمکنزی می گوید هزینه های تولید هیدروژن سبز، آبی، خاکستری و قهوه ای از 2020 تا 2040 کاهش خواهد یافت.

بر همین اساس هزینه تولید هیدروژن سبز تا سال 2040 تا 64 درصد کاهش می یابد. در یک دهه گذشته تقاضای جهانی برای هیدروژن فقط 28 درصد افزایش یافت و در سال 2020 به بالاترین حد خود یعنی 111.7 میلیون تن متریک یا Mtoe 320 رسید.

10 کشور بزرگ دنیا 70 درصد از تقاضای جهانی هیدروژن را از آن خود کرده اند. چین و ایالات متحده هر کدام به ترتیب با 21 و 19 درصد تقاضا در صدر این لیست قرار دارند.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که بخش پالایشی و آمونیوم سازی دو سوم از کل تقاضای هیدروژن را مصرف می کند. اما علی رغم تاکیدهای بسیاری که شده است بخش حمل و نقل سهمی بسیار ناچیز در مصرف هیدروژن دارد.

در حالی که چند کشور عمده بخش اعظم تقاضای جهانی هیدروژن را از آن خود کرده اند، 85 کشور به هیدروژن نیاز مبرم دارند. البته 61 کشور فقط به اندازه یک درصد تقاضای جهانی به این سوخت نیاز دارند.

در دنیا هیدروژن منحصرا از هیدروکربن ها تولید می شود. هیدروژن خاکستری، قهوه ای و سیاه مجموعا 99.6 درصد از تولید جهانی را از آن خود کرده اند. بنابراین تولید هیدروژن سبز حالا به یک ضرورت تبدیل شده است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که هزینه های تولید هیدروژن سبز در بازارهای چون آلمان تا سال 2030 برابر با هزینه های تولید هیدروژن بر پایه سوخت های فسیلی خواهد بود.

و از سویی غول های نفتی رویال داچ شل، بریتیش پترولیوم، Ørsted و RWE بزرگترین تولید کنندگان هیدروژن سبز دنیا هستند.

بنابراین بعید نیست که به گفته وودمکنزی بتوان دهه 2020 را «دهه هیدروژن» نامگذاری کرد.

در 10 ماه گذشته کل پروژه های هیدروژن سبز از 3.5 گیگاوات به بیش از 15 گیگاوات رسیده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن