پتروپالایش دهلران آماده بهره‌برداری رسمی است

مدیرعامل پتروپالایش دهلران با اعلام آمادگی این مجتمع برای بهره‌برداری رسمی گفت: با اجرای این طرح، گازهای همراه نفت میدان‌های چشمه‌خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران جمع‌آوری و ۹ مشعل در این میدان‌ها به‌طور کامل خاموش می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، وزارت نفت دولت سیزدهم اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت را به‌صورت جدی در دستور کار قرار داده است که افزون بر درآمدزایی، مانع سوزاندن گازهای همراه نفت و ثروت و درنتیجه جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده در مناطق نفتی می‌شود. در این مسیر طرح‌های نیمه‌تمام در اولویت قرار گرفت. طرح پتروپالایش دهلران (ان‌جی‌ال ۳۱۰۰) نیز از جمله این طرح‌ها بود که تا پیش از دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی ۴۰درصد رسیده بود، اما امروز در صف بهره‌برداری پروژه‌های نفتی قرار گرفته است.

طرحی که به‌گفته جواد کمری، مدیرعامل پتروپالایش دهلران، گازهای همراه نفت میدان‌های چشمه‌خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران را جمع‌آوری می‌کند و ۹ مشعل در این میدان‌ها به‌طور کامل خاموش می‌شود. او سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این طرح را یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار اعلام می‌کند و می‌افزاید: آماده دریافت روزانه ۲۴۰ میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت هستیم.

هدف از اجرای پتروپالایش دهلران چیست؟

طرح پتروپالایش دهلران در منطقه موسیان دشت عباس در زمینی به وسعت بیش از ۱۰۰ هکتار با هدف جمع‌آوری گازهای همراه نفت احداث شده است و با اجرای این طرح که به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ نیز معروف است، ۹ مشعل میدان‌های چشمه‌خوش، پایدار غرب، دانان، سروک و آذر و دهلران خاموش می‌شود.

روند پیشرفت این طرح از ابتدا به چه شکل بوده است؟

مسئولیت اجرای طرح که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است، تا سال ۱۳۹۷ به‌عهده وزارت نفت بود که تا آن زمان پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰درصد داشت. این طرح از سال ۱۳۹۷ به مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت واگذار و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) پیمانکار پروژه شد که طرح را به‌صورت EPC (طراحی و مهندسی، تأمین مصالح و تجهیزات ساختمان و نصب) اجرا کرد. از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ درمجموع پیشرفت طرح بین ۳۸ تا ۴۰ درصد بود. با آغازبه‌کار دولت سیزدهم و مدیریت جدید در وزارت نفت و صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، سرعت پروژه چند برابر شد، به‌طوری‌ که هم‌اکنون همه مراحل پیش‌راه‌اندازی انجام شده است و آمادگی داریم با دریافت خوراک گاز شیرین و ترش، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ را با ظرفیت کامل روزانه ۲۴۰ میلیون استاندارد فوت‌مکعب راه‌اندازی کنیم.

زنجیره تولید محصول در پتروپالایش دهلران چگونه خواهد بود؟

این طرح درمجموع ظرفیت دریافت ۲۴۰ میلیون استاندارد فوت‌مکعب خوراک را دارد که از این مقدار ۸۰ میلیون استاندارد فوت‌مکعب گاز شیرین و ۱۶۰ میلیون استاندارد فوت‌مکعب گاز ترش از مجموع سه کمپرسورخانه دریافت خواهد شد. از این محل، سالانه یک میلیون و ۵۵ هزار تن محصول +C۲ به‌عنوان خوراک واحد الفین پتروشیمی دهلران و روزانه ۱۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز شهری، ۸۵۰ بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید می‌شود.

همچنین، طرح پتروشیمی دهلران در ۴۵ کیلومتری پتروپالایش دهلران در حال ساخت است که شامل یک واحد ۶۵۰ هزار تنی الفین، یک واحد ۳۰۰ هزار تنی HDPE (پلی‌اتیلن سنگین)، یک واحد ۳۰۰ هزار تنی LLDPE (پلی‌اتیلن سبک خطی) و یک واحد ۱۶۰ هزار تنی PP (پلی‌پروپیلن) است.

چه برنامه‌ای برای محصول +C۲ پتروپالایش دهلران تا تکمیل طرح پتروشیمی دهلران دارید؟

طرح الفین دهلران هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰درصدی تکمیل نشده و تا بهره‌برداری از آن ما باید هزینه نگهداری واحد را می‌دادیم، بنابراین مجموعه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با بررسی‌های لازم تمهیدی اندیشیدند تا ظرفیت خالی پتروشیمی بندرامام برای دریافت خوراک +C۲ با یک خط لوله ۱۸۰ کیلومتری از پتروپالایش دهلران به پتروشیمی بندر امام تأمین شود. این خط لوله با میانگین پیشرفت ۱۳درصد در ماه که در نوع خود نوعی رکورد به‌ شمار می‌رود، در مدت حدود هشت‌ ماه اجرا شد.

فاینانس این پروژه از سوی پتروشیمی بندرامام تأمین شد و پتروپالایش دهلران نیز آن را انجام داد. برای اجرای کل این خط لوله نزدیک ۵۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است که اگر این تدبیر تا بهره‌برداری واحد الفین پتروشیمی دهلران اندیشیده نمی‌شد، باید شاهد سوزاندن گازهای همراه در منطقه و ایجاد آلایندگی می‌بودیم.

اجرای طرح پتروپالایش دهلران چه مقدار درآمدزایی خواهد داشت؟

تاکنون نزدیک یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو در طرح پتروپالایش دهلران سرمایه‌گذاری شده که شامل طرح پتروپالایش دهلران به همراه ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، خطوط لوله خوراک و محصول و خط لوله ۱۸۰ کیلومتری است و درآمد سالانه اجرای این طرح نزدیک به ۷۰۰ تا ۷۶۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

آیا تحریم‌ها در روند اجرای طرح تأثیر داشته است؟

ایران بزرگ‌ترین طرح‌ها را در زمان تحریم اجرا کرده است. بااین‌حال، تحریم یک دست‌انداز است، تأخیر ایجاد کرده و هزینه طرح‌ها را ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داده و به همین نسبت، سبب تأخیر در اجرای طرح‌ها شده، اما مانع از اجرای کار نشده است. ما از بهترین شرکت‌های خارجی تولیدکننده کمپرسور، واردات داشته‌ایم.

طرح پتروپالایش دهلران چه ویژگی‌های شاخصی دارد؟

واحد سولفور ریکاوری این شرکت بزرگ‌ترین واحد سولفور ریکاوری کشور است، همچنین پروژه خط لوله ۶۰ کیلومتری انتقال خوراک از ایستگاه تقویت فشار دهلران تا ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، یک لوله ۱۶ اینچ است که خوراک ترش ایستگاه دهلران را به مجتمع می‌رساند. این خط لوله دارای لوله‌هایی با متریالی خاص و بدون درز است. برای نخستین بار شرکت لوله‌سازی داخلی این سایز لوله را در داخل کشور ساخت که به‌طور صددرصد اجرا و تست شده و هم‌اکنون آماده انتقال خوراک است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن