پتروچاینا با 37 میلیارد دلار هزینه سرمایه، فعالترین شرکت نفتی دنیا شد

بر اساس آمار اعلام شده شرکت نفتی پتروچاینای چین با هزینه سرمایه (Capex) برابر با 37 میلیارد دلار به عنوان فعالترین شرکت نفتی دنیا شناخته شد.

به گزاش «انرژی امروز» از بلومبرگ، عدم وابستگی چین به تامین کنندگان خارجی به این معنی است که بزرگ ترین شرکت نفتی این کشور برنامه ریزی کرده است که امسال به عنوان بزرگ ترین شرکت سرمای گذار دنیا در بخش حفاری شناخته شود، هرچند تقاضای نفت خام چین امسال احتمالا از روند صعودی باز خواهد ماند.

بر اساس آمار منتشر شده در شرکت پتروچاینا، این غول نفتی چینی سالانه 239 میلیارد یوان معادل 37 میلیارد دلار هزینه سرمایه دارد. این میزان هزینه سرمایه در پتروچاینا، غول های نفتی چون آرامکوی عربستان سعودی، اکسون موبیل ایالات متحده و رویال داچ شل را هم پشت سر گذاشته است. این غول های نفتی با ادامه شیوع کرونا ویروس و کاهش تقاضای نفت در صدد هستند هزینه های سرمایه ای خود را کاهش دهند.

چین به سرعت در حال بازیابی خود و رسیدن به دوران پساکروناست و این به آن معنی است که تقاضای نفت و گاز این کشور بعد از شیوع پاندمی کرونا حالا در حال رسیدن به وضعیت نرمال خود است. ژی ژیایی پینگ، رییس جمهور چین هم تامین و امنیت انرژی را به عنوان اولویت های خود مطرح کرده است.

اخیرا دولت چین دستور افزایش تولید داخل زغال سنگ، نفت و گاز را در 5 سال آینده داده است، دستوری که ظاهرا در تقابل با برنامه های ژی برای کربن زدایی از اقتصاد این کشور است.

از طرفی شرکت CNOOC، بزرگ ترین شرکت حفاری فراساحلی چین، امسال 90 میلیارد تا 100 میلیارد یوان هزینه خواهد کرد. در سال 2019 هزینه این شرکت 80 میلیارد یوان بود.

پتروچاینا و CNOOC به همراه سومین غول نفتی این کشور یعنی سینوپک، تا چندی پیش به دلیل افت تقاضای نفت به دلیل شیوع پاندمی کرونا به دنبال کاهش هزینه های خود بودند.

علی رغم تمرکز این شرکت ها بر تولید سوخت های فسیلی، اما هنوز هم انتظار می رود این غول های نفتی کمک بزرگی باشند برای رسیدن چین به اهداف اقلیمی خود و انتشارات صفر تا سال 2060.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن