پرداخت 3 ترلیون دلار برای بهبود اقتصاد جهان

آژانس بین المللی انرژی نقشه ای برای بهبود اقتصادی دارد

آژانس بین المللی انرژی طرحی به نام احیای سبز 3 تریلیون دلاری تهیه کرده است که به دولت های سراسر جهان نقشه ای به نام راه یک بار در طول عمر را ارائه می دهد تا در پی همه گیر شدن کرونا ویروس اقتصاد خود را به طور پایدار بازسازی کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از آژانس بین المللی انرژی، گزارش بازیابی پایدار (Sustainable Recovery report)، منتشر شده در روزهای اخیر، برای ارائه به رهبران جهان با اقدامات مقرون به صرفه است که می تواند از سال 2021 تا 2023 عملی شود.

این طرح سه هدف اصلی را دربر میگیرد: دامن زدن به رشد اقتصادی ، ایجاد شغل و ایجاد سیستم های انرژی مقاوم تر و تمیز تر.

فاتح بیرول ، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی(IEA)، در این گزارش گفت: هنگامی كه آنها نقشه های بهبود اقتصادی را طراحی می كنند ، سیاستگذاران باید در مدت زمان كوتاهی تصمیمات بسیار عاقلی را اتخاذ كنند.

این تصمیمات زیرساخت های اقتصادی و انرژی را برای چند دهه آینده شکل می دهد و تقریبا مطمئنا مشخص خواهد کرد که آیا جهان شانس تحقق اهداف بلند مدت انرژی و آب و هوا را دارد یا خیر.

IEA می گوید ، یک بحران بی سابقه جهانی بهداشت عمومی ناشی از شیوع Covid-19 بدین معنی است که جهان بدترین شوک اقتصادی خود را از دهه 1930 تجربه می کند. این شوک تأثیر عمیقی بر اشتغال و سرمایه گذاری در اقتصاد اقصی نقاط جهان از جمله انرژی دارد.

IEA پیش از این هشدار داده بود كه معتقد است بحران كرونا ویروس راه را برای بزرگترین كاهش سرمایه گذاری جهان انرژی در سال گذشته به ثبت رسانده و هزینه های آن 20 درصد كاهش یافته است.

سال گذشته ، صنعت انرژی جهانی تقریبا 40 میلیون نفر را به خدمت گرفت ، اما طبق تحلیل این گزارش ، 3 میلیون از این مشاغل یا به دلیل بیماری همه گیر از بین رفته اند یا در معرض خطر هستند.

بیرول گفت: امروزه بیشترین توجه به چگونگی دستیابی به یک بهبود اقتصادی است که بتواند آسیب های ناشی از بحران را ترمیم کند و جهان را برای آینده ای محکم تر ترمیم کند.

هدف از برنامه بهبودی چیست؟

برنامه‌ی بهبودسازی پایدار (Sustainable Recovery) با همکاری صندوق بین‌المللی پول و به عنوان بخشی از بسته‌ی کلیدی World Energy Outlook آژانس انرژی منتشر شد.

این برنامه بر پایه‌ی ارزیابی بیشتر از ۳۰ سیاست خاص انرژی نوشته شده و شش بخش کلیدی را در برمی گیرد: برق ، حمل و نقل ، صنعت ، ساختمان ها ، سوخت ها و فن آوری های کم کربن در حال ظهور.

IEA معتقد است كه این طرح می تواند تا سال 2023 هر سال 1.1 درصد امتیاز به رشد اقتصادی جهانی بیفزاید.

این سازمان می گوید که می تواند تقریبا در طول سه سال آینده نه میلیون شغل در سال صرفه جویی یا ایجاد کند و انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با انرژی جهانی را تا پایان این برنامه 4.5 میلیارد تن کاهش دهد.

دستیابی به این نتایج نیاز به سرمایه گذاری جهانی در حدود 1 تریلیون دلار سالانه در طی سه سال آینده دارد. این حدود 0.7٪ از تولید ناخالص داخلی جهانی (تولید ناخالص داخلی) را نشان می دهد.

بیرول مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرد که این برنامه برای این نیست که به دولت‌ها بگوید «چه کار باید انجام بدهند»، بلکه «به دنبال نشان دادن این است که چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند».

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن