پروژه ال ان جی شمالگان روسیه 9.5 میلیارد دلار وام گرفته است

تولید 20 میلیون تن ال ان جی تا سال 2026 در شمالگان

وام دهندگان بین المللی حدود 9.5 میلیارد دلار حمایت مالی از پروژه گاز طبیعی مایع شمالگان روسیه داشته اند؛ پروژه ای که هنوز هم نگرانی های اقلیمی همراه آن است.

به گزارش «انرژی امروز» رویترز می گوید سندی دارد که نشان می دهد پروژه 21 میلیارد دلاری ال ان جی شمالگان روسیه 9.5 میلیارد دلار حمایت مالی از حامیان بین المللی دریافت کرده است.

این پروژه یک سال پیش مجوز سرمایه گذاری نهایی خود را کسب کرد و انتظار می رود تا سال 2023 به بهره برداری برسد و تا سال 2026 با رسیدن به ظرفیت 20 میلیون تنی خود با ظرفیت کامل ال ان جی تولید کند.

در حالی که گاز طبیعی در میان صنایع انرژی به عنوان یک سوخت فسیلی پاکتر نسبت به زغال سنگ و نفت خام مشتری پیدا کرده است، اما با این حال این سوخت به عنوان منبع انتشار کربن مطرح است و منتقدین بر این باورند که به سختی بتوان این سوخت را به عنوان سوخت پاک در جهت اهداف اقلیمی پیمان پاریس و برنامه های اقتصادی پیمان سبز اتحادیه اروپا درنظر گرفت.

رویترز می گوید نواتک، شرکت غیر دولتی سرمایه گذاری روسیه در پروژه ال ان جی توانسته است با این وام هایی که گرفته است پروژه ال ان جی 2 شمالگان را توسعه دهد. این پروژه سهم مسکو در بازارهای ال ان جی دنیا را افزایش خواهد داد.

در فرانسه، بانک دولتی سرمایه گذاری این کشور و آژانس اعتبار مالی بفی‌فرانس (Bpifrance) 700 میلیون دلار اعتبار مالی برای این پروژه در نظر گرفته اند، در چین بانک توسعه چینی 5 میلیارد دلار و در آلمان شرکت ایولر هرمس (Euler Hermes) هم با 300 میلیون دلار در این پروژه شریک شده اند.

حتی بانک ژاپن برای همکاری های بین المللی IBIC، نیز 2.5 میلیارد دلار، بانک ناشناخته ای در روسیه 1.5 میلیارد دلار و بانک SACE ایتالیا هم یک میلیارد دلار سرماهی در این پروژه دارند.

پروژه ال ان جی شمالگان روسیه
پروژه ال ان جی شمالگان روسیه

اسبربانک روسیه (Sberbank) هم سرمایه ای بالغ بر 2.7 میلیارد یورو در این پروژه سهیم کرده است.

این پروژه قرار است 80 درصد گاز فراوری شده از شبه جزیره گودان را در بازارهای آسیا به فروش برساند.

پیش از این نواتک تخمین زده بود سرمایه ای برابر با 9 تا 11 میلیارد دلار را از خارج برای این پروژه فراهم خواهد کرد.

در این پروژه سرکت های توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین، شرکت چینی CNOOC و شرکت ال ان جی شمالگان ژاپن همکاری دارند.

روابط بین روسیه و اروپا به ویژه در بخش انرژی بعد از مسموم شده بزرگ ترین مخالف سیاسی پوتین، الکساندر ناوالی، رو به تیرگی نهاده است. پروژه دیگری که از این روابط تیره صدمه دیده است پروژه رو به اتمام نورد استریم 2 است.

از طرفی ورود سرمایه گذاران و سازمان های سرمایه گذار اروپایی در پروژه های انرژی در سراسر دنیا از سوی حامیان محیط زیست نیز با انتقادات فراوانی مواجه بوده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن