پروژه تولید آمونیاک سبز در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس کلید خورد

معاون تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از آغاز پروژه تولید آمونیاک سبز در این پالایشگاه خبر داد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیون دلار به ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلاری در سال و افزایش سود ۱۰درصدی سالانه پالایشگاه منجر می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، هادی گل‌بابایی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سه فاز و با هدف پالایش ۱۲۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی در هر فاز ساخته‌ شد، گفت: با توجه به پروژه‌های افزایش ظرفیت، هم‌اکنون ظرفیت پالایشی هر فاز به ۱۵۰ هزار بشکه و درمجموع به ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۴۰درصد از سبد سوخت بنزین کشور از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تأمین می‌شود، گفت: این پالایشگاه همچنین روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل و ۲ هزار تن ال‌پی‌جی تولید می‌کند.

معاون تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه این پالایشگاه در سال‌های اخیر به‌سمت پایدارسازی تولید حرکت کرده است، افزود: تولید آمونیاک سبز ازجمله پروژه‌های بسیار مهم و در دست اجرای پالایشگاه ستاره است که تا دو ماه آینده فرایند مناقصه ئی‌پی‌سی آن انجام خواهد شد.

گل‌بابایی با اشاره به تولید ۲۶ تن هیدروژن در هر ساعت در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: بخشی از این هیدروژن به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به پروژه تولید آمونیاک از طریق گازهای سوخته‌شده در مشعل بیان کرد: هزینه سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۲۳۰ میلیون دلار است که مدت‌زمان بازگشت سرمایه پروژه و ساخت آن حدود سه سال زمان می‌برد و به ارزآوری ۱۰۰ میلیون دلاری و افزایش سود ۱۰درصدی سالانه پالایشگاه منجر می‌شود.

معاون تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه جهان به‌سمت استفاده از سوخت‌های هیدروژنی و پاک حرکت می‌کند، افزود: هیدروژن سوختی ارزشمند است و هم‌اکنون تعدادی از کشورهای اروپایی دارای جایگاه‌های سوخت هیدروژنی هستند.

گل‌بابایی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۵۰ هزارتن آمونیاک سبز در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌شود، تصریح کرد: این آمونیاک به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و با توجه به اینکه آمونیاک دارای هیدروژن و ازت است، این کشورها از آن به‌عنوان سوخت هیدروژنی استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تولید آمونیاک سبز پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌فارس با استفاده از گازهای حاصل از بنزین‌سازی تأمین می‌شود، افزود: ما در زمینه تولید آمونیاک هیچ‌گونه توقفی نخواهیم داشت، زیرا برای تولید این فرآورده از گاز طبیعی استفاده نمی‌کنیم.

گل‌بابایی با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس رتبه نخست را در زمینه رفع تعهد ارزی برای کشور دارد، یادآور شد: همه ارزهای حاصل از صادرات، به شبکه بانکی کشور بازگردانده شده است.

معاون تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه اورهال پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با توجه به تأمین بخش قابل توجهی از بنزین کشور، شرایط ویژه‌ای دارد و نمی‌توان فرایند تعمیرات اساسی واحدها را به‌صورت مجزا انجام داد، گفت: در بهمن‌ ۱۴۰۲، اورهال ۱۲ واحد جانبی و فرایندی این مجتمع پالایشی، ظرف دو ماه و بدون کوچک‌ترین حادثه‌ای انجام شد.

به گزارش شانا، آمونیاک سبز به‌عنوان سوخت نسل‌های آینده، آمونیاکی است که در زمان سوختن CO2 آزاد نمی‌کند و همین مسئله باعث حداقل انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمان تولید آمونیاک سبز می‌شود. تولید آمونیاک سبز پروسه‌ای است که در آن آمونیاک ۱۰۰درصد تجدیدپذیر و بدون کربن تولید خواهد شد، بنابراین روشی بسیار سازگار با محیط‌زیست برای تولید کود است. همچنین آن را به سوختی امیدوارکننده برای بخش‌های مختلف ازجمله صنعت کود و دریانوردی تبدیل می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن