پروژه دریای خزر بی پی، رقیب بازار گاز روسیه در اروپا

آذربایجان تولید تجاری گاز طبیعی و صادرات آن به اروپا را از طریق کریدور گاز جنوبی که از حمایت ایالات متحده برخوردار است آغاز کرده و کمک بزرگی خواهد بود برای اروپا تا بتواند به سبد انرژی خود تنوع ببخشد و از وابستگی به گاز روسیه بکاهد.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، گاز آذربایجان از منابع گاز شاه دنیز آذربایجان در دریای خزر به سمت ایتالیا، یونان و بلغارستان می‌رود.

اتحادیه اروپا به مدت چهار سال با تکمیل این پروزه در تلاش بود تا وابستگی خود به گاز وارداتی از روسیه را کاهش دهد. گاز وارداتی از روسیه دست کم یک سوم نیاز گاز اروپا به گاز را تامین می کند.

کریدور گاز جنوب 33  میلیارد دلار خرج برداشت و هفت سال طول کشید تا تکمیل شود. در این هفت سال میدان گازی شاه دنیز آذربایجان هم تکمیل شد و علاوه بر آن 2 هزار مایل خط لوله دریای خزر را به اروپا وصل کرد. خط لوله ای که از گرجستان و ترکیه می‌گذرد.

خط لوله کریدور جنوبی

قرار است در ربع قرن آینده آذربایجان سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز را از این میدان گازی به اروپا ارسال کند. از این میزان گاز 8 میلیارد متر مکعب نصیب ایتالیا شده و برای یونان و بلغارستان هر کدام یک میلیارد متر مکعب گاز در نظر گرفته شده است.

این خط لوله با همکاری بریتیش پترولیوم و سوکار آذربایجان به سرانجام رسیده است.

رییس سوکار می گوید: برخی در به سرانجام رسیدن این پروژه تردید داشتند اما این پروژه انجام شد. حالا گاز آذربایجان به اروپا می رسد.

شاه دنیز، در زبان آذری به معنای شاه دریا، بزرگ ترین میدان و ذخایر گازی آربایجان است، و بریتیش پترولیوم تخمین زده می زند که یک میلیارد متر مکعب سوخت و دو میلیارد متر مکعب میعانات داشته باشد.

اگر در آینده میادین دیگر این کشور تولید گاز را آغاز کنند آذربایجان به کشورهای بیشتری گاز صادر خواهد کرد.

بریتیش پترولیوم در شاه دنیز 28.8 درصد سهم دارد.

شرکت هایی چون سوکار، پترولری ترکیه، پترولیام ناسیونال، لوک اویل و شرکت ملی نفت ایران درمیدان شاه دنیاز سهم دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن