پروژه های سبز تا 2050 بیش از 11 تریلیون دلار سرمایه جذب می کنند

تولید هیدروژن سبز برای همه دنیا به زمینی به اندازه هند نیاز دارد

هزینه‌ های تولید انرژی های تجدیدپذیر در حال کاهش است. پس چرا باید تعجب کنیم اگر بشنویم که برق سبز در چند دهه آینده خواهد توانست 11 تریلیون دلار سرمایه جذب کند؟

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، گزارش جدید «چشم انداز انرژی» بلومبرگ NEF (BNEF) منتشر شده است. این گزارش خبرهای خوبی برای تجدیدپذیرها دارد. اسنادی ارائه می‌کند که از ارزان تر شدن برق تجدیدپذیر خبر می‌ دهند، برقی که سوخت های فسیلی را کنار خواهد گذاشت و خود حکمرانی انرژی جهان را به دست می‌گیرد.

BNEF معتقد است که اگر قرار است گرمایش جهانی را در محدوده کمتر از 2 درجه نگه داریم باید سرعت تولید انرژی های تجدیدپذیر را بیشتر کنیم، و فقط تا انتهای این قرن فرصت داریم نه بیشتر.

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که انرژی های تجدیدپذیری چون انرژی های بادی و خورشیدی و تکنولوژی های باتری در سال 2050 بتواند 56 درصد برق جهان را تولید کند، بنابراین باید تا سال 2027 به پیک تولید انتشارات برسیم و بعد از آن تا سال 2050 سالانه 0.7 درصد از این انتشارات کاهش یابند.

بالا آمدن سطح آب دریاها به دلیل افزایش گرمایش جهانی

 

در این صورت و براساس نظر BNEF، تا سال 2100 گرمایش جهانی 3.3 درجه سلسیوس افزایش می‌یابد، بنابراین برای اینکه این افزایش دما تا 3 درجه کنترل شود باید سالانه 6 درصد کاهش انتشارات داشته باشیم و برای رسیدن به 1.5 درجه هم نیازمند کاهش 10 درصد سالانه انتشارات هستیم.

جان مور، مدیر اجرایی BNEF می‌گوید «10 سال آینده برای گذار انرژی بسیار تعیین کننده خواهد بود». او بر توسعه تولید انرژی های بادی و خورشیدی و استفاده از وسایل نقلیه برقی تاکید دارد.

1- رشد گاز طبیعی

در سال‌های آینده تنها سوخت فسیلی که تولید آن رشد پیدا خواهد کرد گاز طبیعی است. این سوخت بیشتر در صنایع سنگین و گرمایش خانه‌ها کاربرد خواهد داشت. در ایالات متحده وفور گاز ارزان گذار انرژی را عقب خواهد انداخت، اما برق تجدیدپذیر تا سال 2041 از گاز طبیعی پیش خواهد افتاد.

2- نفت

آینده تقاضای نفت بسته به خودروهای برقی است. BNEF می‌گوید مصرف نفت در 2035 به پیک خود می‌رسد و بعد از آن با شیب ملایم رو به کاهش خواهد نهاد.

در ضمن عطش حمل و نقل جاده ای برای نفت تا 2031 فروکش خواهد کرد. افت قیمت خودروهای برقی از سال 2025 آغاز خواهد شد و مردم اشتیاق بیشتری برای خرید خودروهای شارژ شونده با برق شهری خواهند داشت، خودروهایی که تا آن موقع شارژ آنها هم به مدد تکنولوژی سریع‌تر خواهد بود، بنابراین خودروهای برقی خواهند توانست مصرف برق در حمل و نقل هوایی، کشتی‌رانی و پتروشیمی را جبران کنند.

تا سال 2050، حدود 65 درصد تمام کیلومتر طی شده خودروهای شخصی از طریق خودروهای برقی خواهد بود. ناوگان فعلی خودروهای برقی روزانه به اندازه یک میلیون بشکه نفت کار جابجایی مسافر را انجام می دهند.

3- هیدروژن

دولت ها، شرکت ها و تبلیغات چی‌ها همگی جار می زنند که استفاده از سوخت هیدروژن روشی است برای کربن زدایی انرژی که اقتصاد دنیا را متحول خواهد کرد.

اگر هیدروژن از طریق دستگاه‌هایی تولید شود که با برق تجدیدپذیر کار می کنند، در این صورت دنیا به هیدروژن بیشتری نیاز خواهد داشت. بنابراین اگر قرار باشد هیدروژن سبز تا سال 2050 یک چهارم از انرژی دنیا را تولید کند باید 38 درصد برق بیشتری نسبت به آنچه که امروز در دنیا تولید می شود مصرف کند. تولید این همه هیدروژن از طریق مزارع بادی و خورشیدی مستلزم آن است که زمینی در حد و اندازه های هند را اختصاص دهیم به مزارع بادی و خورشیدی!

4- صنعت حمل و نقل هوایی

حمل و نقل هوایی یکی از مشکل ترین بخش ها برای کربن زدایی است. انتشارات حمل و نقل هوایی از سال 1990 تا کنون تا 80 درصد افزایش یافته است و تا سال 2050 هم دو برابر خواهد شد.

حمل و نقل هوایی به همراه کشتی رانی یکی از معدود مواردی هستند که به دنبال برقی سازی نرفته اند یا در این زمینه بسیار کند عمل کرده اند. اگر قرار باشد هواپیماهای سنگین و کشتی هایی که مجبورند مسافت های بسیار طولانی را طی کنند از باتری استفاده کنند، الزاما باید باتری هایی داشته باشند که از نظر تجاری مقرون به صرفه باشند. سوخت های جایگزین پایدار و آمونیاک نیازمند توجه و حمایت بیشتر دولت ها هستند تا بتوانند در دهه های پیش رو با سوخت های فسیلی رقابت کنند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن