پنهانکاری شرکت های روسی در اعلام وسعت نشت گازوئیل در شمالگان

سهام نورنیکل با افت مواجه شد

فشارها به شرکت معدن نوریلیک نیکل (نورنیکل) روسیه به دلیل نشت نفت در این منطقه بیشتر شده به طوری که 17 درصد از قیمت سهام این شرکت کاشته شده و نورنیکل متهم به لاپوشانی گستردگی خسارات وارده به محیط زیست شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، نورنیکل البته اتهام پنهان کاری را رد می کند، اتهامی که کمپین های محیط زیستی به این شرکت وارد می کنند و در تصاویر منتشر شده و اظهارات شاهدان کاملا مشخص است.

در تصاویری که کمپین های محیط زیست منتشر کرده اند و رویترز می گوید که نمی تواند صحت آنها را تایید کند، مقادیر زیادی گازوئیل در دریاچه ای شناور است و وارد رودخانه ای می شود که به اقیانوس شمالی می ریزد.

اما نورنیکل به اسناد دولتی و تصاویر ماهواره ای اشاره می کند که در آنها خبری از آلودگی هیچ نوع بدنه آبی دیده نمی شود.

این شرکت مدعی است که نشت گازوئیل ار نیروگاه برق در یک شهر صنعتی در نوریلسک در روز 29 ماه مه رخ داده اما 90 درصد این گازوئیل نشت یافته جمع آوری شده است.

همچنین این شرکت سرپوش گذاشتن بر وسعت خسارات را تکذیب کرده می گوید که شرکت ها و ادارات دولتی که بر کار پاک سازی منطقه نظارت داشتند می توانند شفافیت ما در این موضوع را اثبات کنند.

این شرکت اعلام کرده است که برای ما مشخص نیست که چطور می توان رخدادی به این بزرگی را پنهان کرد. و بررسی این حادثه توسط سازمان ها و آژانس های قانون گذاری انجام شده است.

با این حال بعد از اینکه ناظران محیط زیست در روسیه اعلام کردند که وسعت خسارات وارد شده به محیط زیست دراثر این نشت گازوئل به 2 میلیارد دلار می رسد، سهام نورنیکل 5 درصد سقوط کرد. اما نورنیکل این ادعا و روش انجام تحقیق را رد می کند.

اعلام شده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتامین، میلیارد روسی و رییس شرکت نورنیکل را به دلیل این حادثه به شدت مواخذه کرده است.

در پایان روز 5 شنبه سهام شرکت نورنیکل نسبت به آغاز روز 29 ماه مه با 17.3 درصد کاهش همراه بود.

در روز حادثه بیش از 21 هزار تن گازوئیل از تانکر سوخت یک نیروگاه متعلق به نورنیکل نشت کرد. نورنیکل یکی از بزرگترین تولید کنندگان نیکل و پالادیوم دنیاست و مدعی است ذوب یخ های قطب شمال به دلیل تغییرات اقلیم باعث شده است که فونداسیون این تانکر سوخت از بین رود.

گروه های محیط زیستی نسبت به نبود اطلاعات در مورد وسعت این حادثه ابراز نگرانی کرده اند.

ایالات متحده برای کمک به پاکسازی منطقه اعلام آمادگی کرده اما روسیه این کمک را نپذیرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن