پنهان کاری اقلیمی اکسون موبیل/انتشار 100 میلیون تن کربن اضافی

اکسون موبیل به اندازه کل انتشارات یونان کربن تولید می کند

بلومبرگ بر اساس آنالیزهایی که انجام داده است می گوید برنامه هایی که غول نفتی اکسون موبیل برای سرمایه گذاری تدارک دیده است باعث تولید دی اکسید کربن به اندازه کل کربن تولیدی کشور یونان می شود.

به گزارش «انرژی امروز» بر اساس گزارشی که بلومبرگ تهیه کرده است علی رغم تلاش های جهانی برای مهار گرمایش جهانی و کاهش تولید و انتشار کربن برنامه های سرمایه گذاری اکسون موبیل آمریکا به افزایش میزان تولید کربن منجر خواهد شد.

این درحالی است که برخی رقبای اکسون موبیل مثل بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل برنامه هایی برای کاهش انتشارات و کنار گذاشتن نفت و رسیدن به انتشارات صفر در نظر گرفته اند.

در بررسی هایی که بلومبرگ از برنامه های سرمایه گذاری اکسون موبیل آورده است ارزیابی های سرمایه گذاری 210 میلیارد دلاری این شرکت باعث افزایش 17 درصدی انتشارات تا سال 2025 خواهد بود.

بزرگ ترین تولید کننده نفت ایالات متحده تاکنون هیچ تعهدی برای کاهش تولید نفت و گاز یا تعیین تاریخی برای کربن خنثی ارائه نداده است و از سویی برنامه های کوتاه مدت این شرکت هم با شیوع پاندمی کرونا هم عقب افتاده است.

این غول نفتی قبلا هرگز پیش بینی هایی برای انتشارات خود ارائه نکرده بود.

اما برای اولین بار بر اساس مدارک برنامه ریزی اکسون موبیل این شرکت به دقت انتشاراتی را که در برنامه هفت ساله این شرکت آمده جهت دهی کرده است.

21 میلیون تن متریک دی اکسید کربن در سال نتیجه افزایش سرمایه گذاری در پروژه های اکسون موبیل است بنابراین تلاش های این شرکت برای کاهش آلودگی را از طریق افزایش انرژی های تجدیدپذیر و ذخیره سازی کربن زیر سوال می برد.

در بخش دیگر گزارش بلومبرگ آمده است که این تخمین ها فقط بخشی از کل سهمی است که اکسون موبیل در تغییرات اقلیم دارد. گازهای گلخانه ای که به طور مستقیم از عملیات های این غول نفتی منتشر می شود، مثل همان انتشاراتی که اکسون خود اندازه گیری کرده است، به طور کلی فقط یک پنجم کل آن چیزی است که یک شرکت بزرگ نفتی منتشر می کند، بیشتر این انتشارات مربوط به احتراق سوخت توسط خودروها و دیگر مصارف است که در اسناد اکسون موبیل به آن اشاره ای نشده است.

این به آن معنی است که تاثیرات کلی استراتژی رشد اکسون 5 برابر بیشتر از آن چیزی است که این غول نفتی ارئه کرده است، یعنی اضافه شدن 100 میلیون تن تولید دی اکسید کربن.

بلومبرگ می گوید انتشارات اضافی اکسون موبیل برابر با انتشارات 26 نیروگاه سوخت زغال سنگی دنیاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن