پیش¬بینی قطر برای اوج تقاضای گاز تا 2040

قطر ده¬ها میلیارد دلار برای ساخت و توسعه پروژه¬های جدید درنظر گرفته است.

طبق پیش¬بینی غول گازی قطر پترولیوم، تقاضای جهانی برای سوخت طی دو دهه آینده همچنان رو به افزایش خواهد بود.
به گزارش انرژی امروز و به نقل از بلومبرگ، انتظار می¬رود به دلیل رشد اقتصادی و اجتناب از مصرف زغال سنگ، میزان مصرف سالیانه بالغ بر 1.5 درصد رشد داشته باشد. علاوه بر آن پیش-بینی می¬شود اوج تقاضا در اوایل 2040 رخ دهد، که 15 سال دیرتر از پیش¬بینی آژانس بین-المللی انرژی است.
بزرگ¬ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان، ده¬ها میلیارد دلار برای ساخت و توسعه پروژه-های جدید درنظر گرفته است که آینده این کالای پرمصرف در جهان را بسیار پرزرق¬بر تر از آنچه که هست، خواهد ساخت. گاز، به عنوان یک سوخت، نقشی کلیدی در گذار جهان به سوی انرژی¬های پاک برعهده دارد.
طبق گزارش آژانس بین¬المللی انرژی، انتظار می¬رود در اواسط دهه 2020، مصرف گاز در جهان به اوج خود رسیده و تا اواسط قرن، به 55 درصد پایین¬تر از 2020 برسد.
اما چشم¬انداز قطر پترولیوم با گزارش آژانس مغایرت داشته و حتی روند صعودی برای گاز طبیعی مایع پیش¬بینی شده است. این غول بزرگ گازی انتظار دارد تقاضای گاز طبیعی مایع حتی بعد از این که مصرف گاز شروع به کاهش نمود، افزایش یابد؛ زیرا به دنبال کاهش تولید در برخی کشورها، تقاضا برای واردات این کالا افزایش خواهد یافت. طبق پیش¬بینی شرکت، بازار گاز طبیعی مایع تا 2040 سالیانه با نرخی معادل 3.6 درصد رشد یافته و تا اواخر دهه، همچنان روند صعودی خواهد داشت.
قطر درنظر دارد علاوه بر کاهش قیمت برای حذف رقبا، میزان تولید گاز مایع را به نحو چشمگیری افزایش دهد. هزینه سرمایه قطر پترولیوم از 2021 تا 2025 بالغ بر 60 میلیارد دلار گزارش شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

پروین فغفوری آذر

دکترای زبانشناسی • دبیر گروه بین الملل ماهنامه تازه های انرژی و مدیریت سبز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن