پیش‌بینی درآمد 100 میلیارد دلاری برای گازپروم روسیه

غول گازی گازپروم روسیه به دلیل افزایش قیمت گاز صادراتی درآمد خود را افزایش داده و خسارت تصمیم خود بر قطع صادرات گاز را جبران کرده است.

به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه فایننشیال تایمز، گازپروم در حال حاضر روزانه  84 میلیون متر مکعب گاز از طریق اوکراین و خط لوله ترک استریم به اروپا تحویل می‌دهد، درحالی که پیش از این میزان صادرات گاز روسیه به اروپا در سال گذشته به 480 میلیون مترمکعب رسیده بود.

انتظار می‌رود این کاهش صادرات گاز گازپروم به اروپا، قیمت گاز را نسبت به سال 2021 به سه برابر برساند. از این رو درآمد شرکت غول گازی گازپروم روسیه هم تا 85 درصد افزایش یافته و به 100 میلیارد دلار برسد.

سال گذشته متوسط قیمت صادرات گاز روسیه به اروپا و ترکیه برابر با 310 دلار در متر مکعب بود و درآمد حاصل از این قیمت به 54 میلیارددلار رسید. بر اساس تخمین‌های شرکت‌های تحلیل انرژی، امسال این غول گازی روسی به طور کلی 43 درصد کمتر گاز صادر کرده اما به طور متوسط قیمت گازی که صادر کرده است به 1000 دلار در هر متر مکعب هم رسیده است.

کاهش اندک حجم گاز صادراتی به افزایش شدید قیمت آن منجر می‌شود. و از این رو درآمد این شرکت نیز بیشتر می‌شود. بنابراین گازپروم از صادرات کم گاز درآمد بیشتری داشته است.

تحلیلگران بر این باورند که با قیمت‌های فعلی گازپروم روزانه 250 میلیون یورو درآمد دارد. این میزان درآمد با درآمد روزانه 290 میلیون یورو در سال 2019 و قبل از شیوع پاندمی کرونا قابل مقایسه است. در نیمه اول سال 2022، این صادرکننده گاز روسیه به درآمد خالص 41.75 میلیارد دلار دست یافت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن