پیش‌بینی کاهش 50 درصدی مصرف برق کولرهای آبی در بازنگری برچسب انرژِی

اخیرا سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ساتبا از بازنگری برچسب انرژی کولرهای آبی خبر داد، رویدادی که خبری خوش در حوزه مدیریت مصرف انرژی کشور به شمار می‌آید.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، ‌هر ساله با روشن شدن لوازم سرمایشی، یک چهارم بر بار شبکه برق افزوده می‌شود و فشار سنگینی را متوجه پایداری شبکه می‌کند، این در حالی است که به دلیل برخورداری بخش عمده کشور از آب و هوای معتدل و خشک، گرایش به سمت استفاده از کولرهای آبی بسیار رایج است، به گونه‌ای که 20 میلیون کولر آبی در کشور فعال یوده و سالانه یک میلیون دستگاه به این رقم افزوده می شود و این وسایل سرمایشی بخش قابل توجهی از مصرف برق را به خود اختصاص می دهند. شاید به همین دلیل است که بازنگری در استا‌ندارد مصرف انرژِی کولرهای آبی خبر خوشی به خصوص برای مدیریت هر چه بهتر مصرف برق به شمار می‌رود.

سازمان ساتبا اخیراً اعلام کرد اصلاحیه برچسب مصرف انرژی کولرهای آبی پس از گذشت ۱۰ سال، بازنگری و به سازمان استاندارد ارسال شده است. بدین ترتیب رتبه‌های مصرف کولرهای آبی کهE ،‌F،‌G هستند از برچسب انرژی پائین آمده و سه رتبه A+++، ‌A++  ،A+ به بالای رده‌های برچسب انرژی اضافه شده است. بر این اساس امید می رود طی چهار سال آینده و در زمان پیک مصرف، بیش از ۱۲۰۰ مگاوات کاهش بار و ۲.۵ میلیارد کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی الکتریکی را در کشور شاهد باشیم.

محمد تقی زیاری  مدیرکل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی ساتبا در این باره اظهار داشت: کولرهای آبی دارای دو مصرف‌کننده اصلی برق یعنی الکتروموتور و الکتروپمپ هستند و البته 90 درصد برق کولرهای آبی نیز به الکتروموتور مربوط است.

وی ادامه داد: با ارتقاءراندمانی که در سیستم الکتروموتور کولرهای آبی صورت گرفته است، می توان مصرف برق این سیستم‌های  خنک کننده را تا 50 درصد کاهش داد.

زیاری خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر مصرف یک دستگاه کولر آبی که در 4 ماه گرم سال ممکن است به 750 کیلووات ساعت برسد با ارتقاء راندمان مصرف الکتروموتور به 350 کیلووات ساعت خواهد رسید.

این مدیرکل سازمان ساتبا تصریح کرد: وزارت نیرو در کنار برنامه‌های ارتقاء استاندارد و افزایش بهره‌وری برنامه‌های حمایتی را برای تغییر رویکرد تولیدکنندگان لوازم الکتریکی و از جمله کولرهای آبی پیش بینی کرده است.

وی در این رابطه به 4 مدل حمایتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) یعنی مدل مشارکت صنایع، ماده 12، بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و تسهیلات بند ط شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌وری اشاره کرد و درباره نحوه ارتقاء رتبه انرژِی کولرهای آبی به سه رده A+++، A+++ و A+ یادآور شد: ارزیابی‌های مختلفی در این باره با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، نفت و سازمان ملی استاندارد صورت گرفت و سرانجام نتایج برای تائید سازمان ملی استاندارد ارسال شد.

زیاری‌ گفت: هم اکنون برخی تولیدکنندگان کولرهای آبی به سمت ارتقاء راندمان مصرف برق این لوازم سرمایشی حرکت کرده اند، اما وزارت نیرو از سرمایه گذارانی که در سطح کلان نسبت به سرمایه گذاری در این زمینه اقدام کنند، حمایت می کند.

مدیرکل مدیرکل دفتر راهبری طرح‌های بهره‌وری انرژی ساتبا در پایان گفت: متقاضان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی سازمان ساتبا به آدرس http://satba.org.ir مراجعه کنند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن