چالش های جدید اقلیمی همراه با امیدواری به کاهش گرمایش جهانی

دما به طور موقت بیش از 1.5 درجه افزایش می یابد

سازمان جهانی هواشناسی می گوید روند گرمایش جهانی چالش های پیش روی رسیدن به اهداف اقلیمی پاریس را مشخص تر کرد اما به روند افت دما هم امیدوارند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، در 5 سال آینده روند افزایش دمای جهانی ادامه خواد داشت و سازمان جهانی هواشناسی، WMO، می‌گوید حتی به طور موقت ممکن است بیشتر از 1.5 درجه سلسیوس از سطح پیش از صنعتی شدن بالا تر رود.

البته این موضوع به این معنی نیست که دنیا از سطح آستانه 1.5 درجه سانتی گراد (2.7 درجه فارنهایت) که دانشمندان به عنوان حد بالای اجتناب از تغییرات اقلیم فاجعه بار در نظر گرفته اند عبور خواهد کرد.

اما این هشدار نشان می دهد که روند گرمایش جهانی شتاب بیشتری گرفته است و چالش های بسیار بزرگ پیش روی دنیا برای رسیدن به اهداف اقلیمی پیمان پاریس در کنترل انتشارات عامل گرمایش جهانی و کاهش دمای هوا به کمتر از 2 درجه سلسیوس را مشخص تر می کند.

WMO می گوید که بین سال های 2020 تا 2024 حدود 20 درصد احتمال وجود دارد که دمای متوسط سالانه که سال به سال در حال نوسان است از 1.5 درجه بالاتر رود. در ضمن هر کدام از این سالها احتمالا خود یک درجه گرمتر از سطح پیش از صنعتی شدن خواهند بود و تقریبا تمامی مناطق آن را حس خواهند کرد.

WMO در بخش دیگر گزارش خود تاکید می کند که استرالیا و آفریقای جنوبی که سال گذشته میلیون ها هکتار از جنگل های خود را به خاطر آتش سوزی از دست دادند احتمالا تا سال 2024 خشکتر هم خواهند شد در حالی منطقه ساحل در آفریقا مرطوب تر خواهد شد. اروپا شاهد طوفان های بیشتری خواهد بود و آتلانتیک شمالی هم طوفانی تر خواهد شد.

این پیش بینی ها بخشی ازتلاش های جدید سازمان جهانی هواشناسی برای پیش آگاهی از وضعیت دما، بارش و الگوهای وزش باد برای کمک به کشورهاست تا بتوانند برنامه هایی برای چگونگی مقابله با تغییران اقلیم بیابند.

با این حال دانشمندان می گویند احتمالا زمین در دهه آتی به گرمایش 1.5 درجه طولانی مدت نخواهد رسید.

در حال حاضر روند کنونی افزایش دمای جهانی 1.2 درجه سانتی گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن است.

میشل من از دانشگاه پن استیت می گوید: در حال حاضر ما در میانه یک نوسان مثبت قرار گرفته ایم که دمای هوا 1.4 درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن هست.

او می گوید ما انتظار نداریم این گرما ادامه داشته باشد. انتظار داریم دمای هوا دوباره افت کند و در چند سال اینده به کمتر از روند فعلی برسد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن