چرا دارندگان خطوط لوله گاز باید به دنبال تولید هیدروژن باشند؟

با روی کار آمدن جو بایدن و قول و قرارهای وی برای مقابله با تغییرات اقلیم به نظر می رسد شرکت های بهره بردار از خطوط لوله گاز هم باید به دنبال تولید و انتقال هیدروژن باشند نه گاز طبیعی.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، در سراسر ایالات متحده سه میلیون مایل خط لوله گاز وجود دارد و اگر قرار باشد با تغییرات اقلیم مقابله شود تمامی این زیرساختها بی مصرف خواهند شد.

جو بایدن مجوز خط لوله 9 میلیارد دلاری کی استون ایکس ال (Keystone XL) را در اولین روز ورود به کاخ سفید لغو کرد، این به آن معنی است که هر نوع خط لوله جدید که در ایالات متحده ساخته شود با موانع بسیار رو به رو خواهد شد.

جان کری، مشاور بایدن در امور اقلیمی هم گفته است که از آنجایی که مقابله با تغییرات اقلیم هم جدی تر می شود در سی سال آینده خطوط لوله گاز طبیعی احتمالا تبدیل شوند به دارایی های به گل نشسته. یکی از این دارایی ها خط لوله 1.2 میلیارد دلاری NextEra Energy است که از ویرجینیای غربی به ویرجینیا کشیده شده است.

بنابراین مالکان این خطوط لوله احتمالا به فکر روش های جدید تولید انرژی باشند. یعنی هیدروژن.

احتراق هیدروژن بر عکس گاز طبیعی بدون تولید دی اکسید کربن است. سلول های حاوی سوخت هیدروژن قابلیت تولید برق را دارند و تنها پسماند باقی مانده از آنها آب است.تولید هیدروژن هم از طریق سلول های خورشیدی یا مزارع بادی صورت می گیرد و می تواند باعث افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر شود. و خبر خوب برای شرکت های دارنده خطوط لوله گاز این است که با زیرساخت های فعلی این شرکت های می توانند به جای گاز طبیعی هیدروژن انتقال دهند.

بنابراین به اعتقاد بلومبرگ این تغییر رویه می تواند به عنوان ناجی شرکت های انرژی های فسیلی نیز عمل کند. هر چند این شرکت ها تاکید دارند که در سال های آتی گاز طبیعی می تواند به عنوان منبع انرژی کلیدی در دنیا مطرح شود، با این حال همین شرکت ها به دنبال ایجاد زیرساخت های هیدروژن هستند. انها به دنبال پروژه هایی هستند که بتوانند به شبکه های فعلی خود تولید و انتقال هیدروژن را اضافه کنند.

شری گیونز، مدیر بخش قانون گذاری و استراتژی مشتریان در نشنال گرید می گوید: ما به شبکه گاز خود به عنوان سیستم انرژی نگاه می کنیم که می تواند مولکول ها را به مشتریان تحویل دهد و تا سال 2050 منبع تولید این ملکول ها بسیار متفاوت از هم اکنون خواهند بود.  ما به هیدروژن به عنوان مولکول با کربن بسیار کم نگاه می کنیم.

با این حال بلومبرگ معتقد است حقیقت های نهانی هم وجود دارد.

بسیاری از فعالین محیط زیست از شرکت های گاز می خواهند به هیدروژن سبز رو بیاورند. اما بسیاری از شرکت های انرژی گاز گذار از یک نوع سوخت به نوعی دیگر را هم اهمیت جلوه می دهند و سعی دارند به سرمایه گذاران خود در این زمینه اطمینان خاطر بدهند.

بنابراین در دنیا فعالیت در زمینه هیدروژن در کشورهای اروپایی و بریتانیا واقعیت بیشتری یافته است تا در ایالات متحده، در آمریکا شرکت ها بیشتر در این زمینه فقط سخن سرایی می کنند بدون اینکه برنامه های واقعی را به نمایش بگذارند. به عنوان مثال پاییز گذشته یکی از بزرگ ترین اوپراتورهای خطوط لوله در ایالات متحده اعلام کرده بود که افق روشنی برای هیدروژن نمی بیند.

واقعیت این است که شرکت های گاز به همین راحتی هم بدون کاستن از تعداد مشتریان خود نمی توانند از یک نوع گاز به گاز دیگری تغییر جهت بدهند.

از سویی دیگر حتی انتقال همزمان گاز طبیعی و هیدروژن هم مشکلات فنی بسیاری دارد بماند انتقال تنها یک نوع گاز. کمپرسورهایی که برای انتقال گاز طبیعی طراحی شده اند برای انتقال هیدروژن مناسب نیستند و این فقط یکی از مشکلات بهره برداران از خطوط لوله است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن