چرا ساخت‌وساز در منطقه منجمد ملکی ادامه دارد؟

واکاوی شرایط ملکی در غربی‌‌‌ترین منطقه پایتخت از تبدیل این منطقه ویژه به یخچال ملکی خبر می‌دهد. منطقه ۲۲ که می‌‌‌توان از آن به‌عنوان شهر برج‌‌‌های پایتخت یاد کرد، در حالی هم‌‌‌اکنون به بورس واحدهای مسکونی بلااستفاده و برج‌‌‌های خالی از سکنه تبدیل شده است که ساخت‌وساز در این منطقه منجمد ملکی همچنان ادامه دارد.

به گزارش «انرژی امروز» از دنیای اقتصاد، منطقه ۲۲ که حدود سه‌دهه قبل، با هدف ایجاد منطقه‌‌‌ای متفاوت با کاربری مسکونی، گردشگری و تفریحی در غربی‌‌‌ترین نقطه تهران برنامه‌‌‌ریزی شد، هم‌‌‌اکنون به اولین و پررنگ‌‌‌ترین مقصد سرمایه‌گذاران و سوداگران ملکی تبدیل شده است؛  به‌طوری که تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، دست‌‌‌کم بیش از ۷۰‌درصد معاملاتی که در حال حاضر در این منطقه انجام می‌شود، از سوی سرمایه‌گذاران است؛ نه تقاضای مصرفی.

به چند دلیل عمده می‌‌‌توان، منطقه ۲۲ تهران را به‌عنوان منطقه ویژه پایتخت معرفی کرد. مهم‌ترین مشخصات این منطقه را می‌‌‌توان به میزبانی از ساخت بیشترین برج‌‌‌های شهر تهران در کوتاه‌‌‌ترین زمان ممکن، بیشترین میزان واحدهای مسکونی خالی از سکنه، بیشترین حجم تقاضای سرمایه‌گذاری غیرمولد و معاملات سفته‌‌‌بازانه در تازه‌‌‌سازترین منطقه تهران نسبت داد.

تحقیقات میدانی و آمارهای رسمی نشان می‌دهد، هم‌‌‌اکنون حدود نیمی از واحدهای مسکونی ساخته‌شده در این منطقه خالی از سکنه هستند؛ واحدهایی که مالکان آن ملاکان بزرگ، عده‌‌‌ای از سرمایه‌گذاران ساختمانی، ثروتمندان سایر شهرها و سایر سرمایه‌گذارهایی هستند که به دلیل چند ویژگی مهم این منطقه، آن را به‌عنوان مقصد خریدهای سرمایه‌‌‌ای خود انتخاب کرده و عمده این واحدها را به صورت خالی از سکنه نگه‌‌‌داری می‌کنند.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد، در حالی که بخش عمده‌‌‌ای از واحدهای منطقه ۲۲ تهران فاقد پایان‌‌‌کار و سند رسمی و در نتیجه فاقد امکان رهگیری برای دریافت مالیات از املاک منجمد و خالی از سکنه است، این منطقه هم‌‌‌اکنون بیش از پیش مورد توجه ملاکان و محتکران قرار گرفته است. ضمن آنکه انتظار و پیش‌بینی ملاکان در خصوص توسعه این منطقه در سال‌های آینده و رشد تندتر قیمت مسکن در آن، آنها را هر چه بیشتر به سمت این حیاط‌خلوت ملکی سوق داده است. بحران برج‌‌‌سازی‌‌‌های بی‌‌‌ضابطه در منطقه ۲۲ تهران، زمانی بیشتر محسوس می‌شود که مشخص شود، این برج‌‌‌ها در مسیر بادهای غالب شهر تهران قرار گرفته‌‌‌اند؛ بادهایی که برای پاک‌سازی هوای شهر از آلودگی‌‌‌های مختلف، حیاتی و ضروری هستند.

با وجود این، برج‌‌‌سازی‌‌‌های بی‌‌‌حساب و کتاب در منطقه ۲۲ تهران همچنان ادامه دارد و دیدگاه‌‌‌های کارشناسی حاکی است، در صورت عدم‌چاره‌‌‌اندیشی و تغییر رویه موجود، روبه‌رو شدن تهران با بحران برج‌‌‌‌‌‌های خالی از سکنه تا تبدیل شدن این منطقه به شهر ارواح، ‌‌‌ چندان بعید نخواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن