کاملا هریس و مشکلش با نفت شیل

فعالیت های هریس چیزی بیش از لفاظی های سیاسی نیست؟

کمتر از دو ساعت بعد از اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، کاملا هریس را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، دونالد ترامپ این دموکرات کالیفرنیایی را متهم به دشمنی با صنایع نفتی و فراکینگ کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت «او مخالف فراکینگ است. مخالف تولید نفت است. چطور می توانید اینطور باشید [مخالف صنایع نفت] و به ایالت های پنسیلوانیا، اوهایو، اوکلاهاما یا تگزاس بزرگ بروید؟».

این همان کاری است که ترامپ بارها و بارها در برابر هریس، دادستان کل سابق کالیفرنیایی در پیش گرفته و او را مخالف سوخت های فسیلی معرفی کرده و در سپتامبر گذشته رسما گفته «شکی نیست» که او جلوی فراکینگ را خواهد گرفت.

مخالفت هریس با فراکینگ هم مثل مخالفت بایدن با آن است، بایدن گفته است که قرار نیست بیدرنگ و یکجا فراکینگ را ممنوع کند. با این حال هریس و بایدن هر دو قول داده اند توسعه صنایع نفت و گاز با وام های فدرال و مدیریت آب از طریق دولت ایالات متحده را محدود کنند. و یکی از فعالین کمپین انتخاباتی بایدن گفته است که بایدن استخراج های جدید نفت به روش فراکینگ را با وام های فدرال ممنوع خواهد کرد.

این روزها تکنولوژی فراکینگ برای استخراج بیش از 95 درصد از چاه های نفت ایالات متحده کاربرد دارد و ترامپ حمایت خود را از این تکنولوژی در کمپین های انتخاباتی خود در پنسیلوانیا و دیگر ایالات ها با صدای بلند جار زده است.

تحلیل گران معتقدند بایدن با انتخاب هریس نشان داده که در اجرای اهداف خود مصمم است. برخی از صنایع نفت و گاز نگرانی خود را از انتخاب هریس نشان داده اند، آنها نگران این هستند این انتخاب به پیش برد دستورالعمل محیط زیستی جو بایدن کمک خواهد کرد. این دستورالعمل و قوانین بایدن، تولید نفت را برای صنایع نفت هزینه برتر خواهد کرد.

اما از سویی مشاوران نفتی به دنبال این هستند که اهمیت وجود صنایع نفت و گاز را برای ادامه حیات اقتصادی ایالات متحده متذکر شوند به ویژه برای دوران پسا کرونا و توسعه اقتصادی بعد از کرونا.

مایک سامرز، رییس انجمن نفت آمریکا می گوید این صنایع 8 درصد از اقتصاد آمریکا را می چرخاند. می گوید ما 10 میلیون آمریکایی داریم که مستقیما با این صنعت کار می کنند و یک بخش کلیدی در بازیابی اقتصادی هستیم.

صنایع نفت و گاز با بادهای مخالف بسیاری دست و پنجه نرم می کنند که کمتر از کاهش تاریخی قیمت نفت به دلیل شیوع کرونا نیست. شرکت های گاز به دنبال ساخت خطوط لوله جدید هستند که دادگاه ها آن ها را ممنوع اعلام کرده اند، و از سویی بسیاری از اقتصاددان ها می گویند باید بازیابی اقتصادی بر پایه انرژی های سبز باشد.

یک زمانی هریس، وقتی دادستان کل کالیفرنیا بود، طرح دعوی علیه Phillips 66 کونوکوفیلیپس و دیگر شرکت های نفتی برای آسیب رساندن به محیط زیست مطرح کرد. آنها ادعانامه ای جنایی علیه شرکت Plains All American Pipeline LP مطرح کردند که موضوع آن نشت نفت در سانتا باربارای کالیفرنیا در سال 2015 بود که به محکومیت این شرکت در سال 2018 انجامید. آن موقع هریس در سنا بود.

هریس تاریخچه ای به هم پیچیده با پالایشگاه های کالیفرنیا نیز دارد، رویکردی مبارزه طلبانه که می تواند به روش های خصمانه بایدن در مقابل مدیران نفتی کمک بزرگی باشد و حتی «آنها را به دادگاه هم بکشاند». به عنوان مثال هریس مخالف توسعه پالایشگاه شورون در ریچموند بود با این اتهام که احتمالا به تشدید تغییرات اقلیم منجر خواهد شد. هریس مخالف جدید مناقصه والرو انرژی Valero Energy Corp برای انتقال ریلی نفت خام از پالایشگاه بنسیا است و می گوید خطر نشت نفت و انفجار در جاده های کالیفرنیای شمالی وجود دارد.

هرچند برخی فعالین محیط زیست معتقد هستند هریس آنطور که باید و شاید با شرکت های نفتی بر سر خطرات آنها در تشدید تغییرات اقلیم مخالفت نمی کند. هرچند همراهان هریس اعلام کرده اند که اکسون موبیل را درباره تغییرات اقلیم متهم می شناسند اما هیچ دادخواستی ارائه نشده است درحالی که دیگر دادستان های ایالتهایی مثل میشیگان و نیویورک این کار ار انجام داده اند. اما هریس سال گذشته به سناتورهایی پیوست که بر ضد شرکت های نفتی در سانفرانسیسکو و اوکلاهاما کارمی کنند.

با این حال برخی تحلیل گران انرژی این فعالیت های هریس را چیزی بیش از لفاظی های سیاسی نمی دانند و می گویند اتهام زنی به صنعتی که 70 درصد انرژی ایالات متحده را تامین می کند دروغ گویی روزانه هریس / بایدن به روشی کاملا ملایم است.

به هر حال هریس هم یکی از سناتورهایی است که در ماه مه از تلاش ها در جهت توقف فعالیت Standing Rock Sioux Tribe برای توقف عملیات خط لوله نفت داکوتا حمایت کرد. خط لوله ای که به عنوان یکی از نقاط درخشان روزهای اول حضور ترامپ در کابینه ایالات متحده خود را نشان داده بود اما دادگاه فدرال با آن مخالفت کرد.

هرچند شرکت فوق به دنبال ادامه کار این خط لوله است اما تحلیلگران سیاسی انتخابات ماه نوامبر را تهدید علیه این خط لوله می دانند.

مدیر اجرایی شرکت حفاری کاناری می گوید: هریس با تعصبی میهن پرستانه به دنبال دستورالعمل اقلیمی بایدن است. او نگاه سرمایه داری را از بین می برد، که به دخالت بیشتر دولت می انجامد، به تولید قوانین بیشتر و تنش های بیشتر با تولید کنندگان انرژی می انجامد. تولید کنندگانی که به قول هریس انرژی از نوع درست تولید نمی کنند.

تحلیل گران نسبت به اغراق درباره تاثیر هریس بر نفت و سیاست های محیط زیستی هشدار می دهند. اگر بایدن انتخاب شود احتمالا از سوی دیگر سناتور تحت فشار باشد که سیاست های دیگری را در اولویت قرار دهد.

اتان زیندلر از BloombergNEF می گوید «من درک می کنم چرا فعالین محیط زیست از انتخاب هریس خوشحال هستند اما باید بدانند نباید انتظار زیادی از او داشته باشند. او می تواند صدای قوی باشد برای تحت تاثیر قرار دادن کابینه اما نه در همه موارد».

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن