کاهش 173 میلیارد دلاری سرمایه گذاری انرژی در منطقه منا

ایران رتبه چهارم سرمایه گذاری منا با 48 میلیارد دلار پروژه گازی

«گزارش چشم انداز 2020-2024 سرمایه گذاری سالانه انرژی در منطقه منا» می گوید کل سرمایه گذاری های برنامه ریزی و تعهد شده در بخش انرژی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) بین سال های 2020 تا 2024 به 792 میلیارد دلار می رسد. پیش بینی قبلی این گزارش و قبل شیوع پاندمی کرونا 965 میلیارد دلار بود.

به گزارش «انرژی امروز» سازمان همکاری های سرمایه گذاری نفتی عرب (APICORP) گزارشی منتشر کرده است با عنوان « چشم انداز 2020-2024 سرمایه گذاری سالانه انرژی در منطقه منا».

در این گزارش تاثیر شیوع ویروس کرونا بر سرمایه گذاری های بخش انرژی منطقه منا بررسی شده است.

در این گزارش آمده است که سهم بخش خصوصی از سرمایه گذاری در پروژه های انرژی در سال گذشته 22 درصد افزایش یافت. اما امسال این سهم با 19 درصد کاهش همراه بوده است.

بر اساس این گزارش امسال زنجیره ارزش ثبت شده در بخش گاز در برنامه های سرمایه گذاری نسبت به سال 2019 حدود 13 درصد برابر با 28 میلیارد دلار افزایش نشان می دهد. این ظرفیت افزایش یافته بیشتر مربوط به شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه قطر، مصر و عمان است.

با این حال در بخش برق منطقه منا شاهد کاهش 114 میلیارد دلاری سرمایه گذاری بوده ایم.

بخش نفت هم به دلیل تکمیل چند پروژه افزایش ظرفیت در سال 2019، با کاهش سرمایه گذاری همراه بوده است.

در این گزارش آمده است که کل سرمایه گذاری های برنامه ریزی و تعهد شده در بخش انرژی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) بین سال های 2020 تا 2024 به 792 میلیارد دلار می رسد. پیش بینی قبلی این گزارش و قبل شیوع پاندمی کرونا 965 میلیارد دلار بود.

این سرمایه گذاری ها به ویژه در کشورهای زیر مشاهده شده است:

1- عربستان سعودی با برنامه 39 میلیارد دلاری در بخش گاز

2- عربستان سعودی با برنامه 41 میلیارد دلاری در برخش برق

3- عراق با تلاش ها در جهت اجرای برنامه های 33 میلیارد دلاری در بخش تبدیل گاز به برق

4- ایران با برنامه های 48 میلیارد دلاری پروژه های گازی

5- امارات متحده عربی با برنامه 45 میلیارد دلاری افزایش ظرفیت نفت

6- مصر با برنامه 38 میلیارد دلاری تولید ظرفیت های جدید پتروشیمی

 

این گزارش سه بحران بهداشتی، نفت و اقتصادی سال 2020 را از موانع پیش روی سرمایه گذاری در بخش انرژی منطقه منا تشریح کرده و می نویسد با شیوع ویروس کرونا چشم انداز قیمت نفت برنت در سال 2020 و 2021 بین 30 تا 40 دلار در هر بشکه خواهد بود.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم که به طور کلی در دنیا و به ویژه در منطقه منا، بسیاری از پروژه های ال ان جی به تعویق خواهند افتاد و در بهترین حالت سرمایه گذاری ها در این بخش به سال 2021 موکول می شوند.

سال 2019 بهترین سال برای پروژه های ال ان جی بود. اما کاهش تقاضا برای گاز و افت قیمت گاز این برنامه ها را به هم ریخت.

بر اساس این گزارش 55 درصد از برنامه ال ان جی که در سال 2020 تامین مالی شده اند مربوط به پروژه های ایالات متحده بودند. مقام بعدی از آن قطر است با 15 درصد تامین مالی پروژه های ال ان جی.

این گزارش انتظار دارد که در مابقی سال 2020، بازار ال ان جی همچنان به صورت فوق اشباع باقی بماند و قیمت آن کمتر از 4 دلار در هر MMbtu باشد. اما برای سال 2021 این قیمت را 6 دلار در هر MMbtu پیش بینی کرده است.

بر اساس پیش بینی این گزارش سرمایه گذاران تا حد ممکن تامین مالی پروژه ها را در هر جایی عقب خواهند انداخت.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن