کاهش 42 درصدی حجم ذخیره سد طالقان نسبت به سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به‌دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارندگی، حجم ذخیره مفید سد طالقان با کاهش 42 درصدی نسبت به سال گذشته به 147 میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش «انرژی امروز» یداله ملکی در خصوص وضعیت کشت تابستانه و وضعیت ذخیره آب سد طالقان اظهار داشت: از یکی دو سال گذشته به‌دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی شاهد کاهش میزان بارش‌ها هستیم و تداوم این خشکسالی موجب بروز مشکلات و چالش های عدیده ای در حوزه منایع آبی شده است.

وی بیان کرد: در سال 99 میزان ذخیره مفید آبی سد طالقان در این ایام حدود 320 میلیون مترمکعب بود که این حجم در سال گذشته به 250 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی اضافه کرد: متاسفانه امسال نیز به دلیل کاهش میزان بارش‌ها این میزان مجدداً کاهش یافته و در حال حاضرحجم ذخیره مفید آبی در سد طالقان با کاهش 42 درصدی نسبت به سال گذشته به 147 میلیون مترمکعب رسیده است.

ملکی گفت: بدلیل نامناسب بودن شرایط منابع آبی در ابتدای امسال 75 میلیون مترمکعب سهمیه آب از سد طالقان دریافت کرده ایم و در جلسه ای با مدیران سازمان جهاد کشاورزی و بهره بردارن نیز توافق شد آنچه از سهمیه آب داده می شود فقط برای کشت پاییزه اختصاص یابد. که با توجه به کمبود منابع آبی نیز مقرر گردید فقط 30 درصد از کشت پاییز زیر کشت برود.

وی ادامه داد: برای این که بتوانیم بخشی از این مشکل را حل کنیم تعداد 70 حلقه چاه تلفیقی را به سختی وارد مدار بهره برداری نمودیم یعنی چیزی حدود 2.5 مترمکعب در ثانیه در کنار ظرفیت کانال آبیاری اضافه شد تا بخشی از کشت موجود حفظ شود و کشاورزان آسیب جدی نبینند.

بر اساس گزارش وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: امسال شرایط آبی خوبی نداریم و در کنار همه اقدامات و پیگیری های خود برای افزایش سهم آبی استان بار دیگر تاکید جدی داریم که بهره برداران و کشاورزان ضمن استفاده از شیوه های نوین آبیاری، مصرف آب را مدیریت کنند تا از بحران عبور کنیم در غیر این صورت بخشی از محصولات کشت شده به دلیل بی آبی از بین خواهد رفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن