کرونا و تغییر استراتژی تولید سود داروسازی آسترازنکا را دوبرابر کرد

سال ۲۰۲۰ برای شرکت‌های داروسازی سالی پر سود بود. اما دوبرابر شدن سود آسترازنکا، شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی، گویا تنها به شیوع اپیدمی کرونا ارتباطی ندارد.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، واکسن آسترازنکا در مقایسه با واکسن‌های دیگر از نتوانسته امتیازهای زیادی به دست آورد. به نظر کارشناسان واکسن آسترازنکا در هر حال از رقیبان خود عقب بوده است؛ زیرا اثربخشی واکسن آسترازنکا بر جوانان به گفته کارشناسان بالای ۶۰ درصد است؛ این درحالی است که اثربخشی واکسن‌های رقیب آن، یعنی فرآورده‌های فایزر بیون‌تک و مُدرنا حدود ۹۴ درصد ارزیابی شده است.

با این وجود آسترازنکا سودی دوبرابری داشته و دلیل آن تغییر استراتژی تولیدی جدید این شرکت اعلام شده است.

آسترازنکا روز پنجشنبه ۱۱ فوریه (۲۳ بهمن) در کمبریج گزارش مالی سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد و از افزایش دوبرابری سود خود خبر داد. در سال گذشته افزایش سود این شرکت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. آسترازنکا حدود ۹ درصد بیشتر فروش داشته و فروش این  شرکت به ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

راز موفقیت آسترازنکا تغییر استراتژی آن بوده و در ظرف سال گذشته توانسته هزینه‌های تحقیق، توسعه و همچنین مدیریت را کاهش دهد. سهامداران آسترازنکا علاوه بر افزایش درآمد خود برای هر سهمی که از این شرکت خریدند دو دلار و ۸۰ سنت هم از سود سهام آن دریافت خواهند کرد.

علاوه بر آسترازنکا شرکت‌های داروسازی دیگر هم برنده سال کرونایی ۲۰۲۰ بودند.

اوغور شاهین، از بنیان‌گذاران شرکت داروسازی بیون‌تک آلمان موفق شد با همکاری شرکت آمریکایی فایزر یکی از نخستین واکسن‌های کرونا را به بازار عرضه کند و در کمتر از یک سال به جرگه ابرثروتمندان جهان وارد شود.

ارزش سهام شرکت بیون‌تک در سال ۲۰۲۰ حدود۲۵۰ درصد افزایش یافته و مجموع سهام آن ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد. اغور شاهین اندکی بیش از ۱۷ درصد سهام شرکت بیون‌تک را در اختیار دارد.

اوغور شاهین فرزند یک خانواده مهاجر ترک‌تبار است و پدرش برای کار به آلمان آمده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن