کشف مقادیر زیاد متان انباشته در بستر جنوبگان

آبشار میکروبی کف دریا خبر از نشت متان می دهد

دانشمندان توانستند در بستر دریای جنوبگان (Antarctica) نشت فعال متان را بیابند که به دانشمندان کمک می کند این گاز گلخانه ای انباشته در بستر قاره منجمد را بیابند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، اندرو توربر، اکولوژیست دریایی برای اولیت بار عبارت «آبشار میکروبی» ار تشریح کرد. او در سال 2012 داخل آب یخی «دریای راس» Ross Sea شیرجه زد. آنچه که او دید بزرگراهی سفید در بستر دریا بود که خوشه های ارگانیسم های ریز را تا محل نشت متان کشیده بود.

او می گوید «اولین بار بود چنین چیزی می دیدم. این برای دانشمندان چه معنی می توانست داشته باشد».

دانشمندان بر این باورند که مقدار بسیار زیادی متان در زیر بستر دریای جنوبگان انباشته شده است. این کشف که روز چهارشنبه در ژورنال Proceedings منتشر شد برای اولین بار یک نشت طبیعی متان را بر بستر قاره شناسایی کرده است.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تغییرات اقلیم پشت این نشت متان از دریای جنوبگان است، خبر خوبی برای دانشمندان که نگران آن هستند که گرمایش جهانی می تواند لایه های منجمد زمین را آب کند و باعث شود متان گرفتار در این لایه ها منتشر شوند.

البته اگر این متان به اتمسفر برسد چون یک گاز گلخانه ای بسیار قوی است می تواند گرمایش جهانی را تشدید کند.  سطوح اتمسفری متان به دلیل فعالیت های انسانی از جمله کشاورزی و حفاری گاز افزایش یافته است.

توربر می گوید میکروبهایی که اطراف محل نشت متان در دریای جنوبگان دیده شده است می توانند با مصرف متان قبل از ورود آن ها از طریق آب به هوا از انتشار این متان به اتمسفر جلوگیری کند.

البته این امر ربطی به انتشارات انسانی ندارد که نیمی از متان اتمسفر را به خود اختصاص داده اند. منابع اقیانوسی متان فقط 10 درصد از کل انتشارات جهانی متان هستند.

پیش از این محققان در ردیابی نشت متان در زیر دریا بر اعماق 200 تا 600 متری اقیانوس متمرکز بودند، در این اعماق گاز متان باید قبل از رسیدن به اتمسفر از میان «ستون میکروبی» عبور کند.

نشت متان در دریای جنوبگان در ده متری عمق دریای پیدا شده است. توربر می گوید «10 متر 600 متر نیست. این متان می تواند به راحتی وارد اتمسفر شود و می تواند به عنوان یک بازیگر اصلی در بودجه متان اتمسفر مطرح شود».

به نظر وی نگرانی دیگر این است که در آبهای کم عمق و سرد سرعت میکروب ها برای رسیدن به محل نشت کم است. این یافته می تواند به دانشمندان در درک بهتر رفتار میکروبی کمک کند و می توان از طریق این یافته جلوی نشت متان به اتمسفر را در جاهای دیگر گرفت.

کلارا هایدنبرگ، اکولوژیست موسسه ملی علوم ایالات متحده می گوید نشت بیشتر متان می تواند موضوع تغییرات اقلیم با منشا اقیانوسی و ذوب یخ های جنوبگان را بیشتر نشان دهد.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن