کووید 19 و تجربه بازار ال ان جی آسیا

وضعیت بازار به آرامی تغییر می کند

آغاز بحران کووید 19 در ابتدای سال 2020، بر بازار اشباع و پیش از این بحران زده LNG مشکلات دیگری اضافه کرد. تقاضا برای گاز در سطح جهان کاهش یافت و قیمت نقدی (spot prices) این سوخت را به کمترین حد خود رساند. محدودیت های مسافرتی که دولت ها برای جلوگیری از شیوع کرونا وضع کردند بر زنجیره ارزش LNG تاثیر منفی گذاشت و تقاضا برای این سوخت را در بازارهای آسیایی به شدت کاهش داد.

به گزارش «انرژی امروز» موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در گزارشی به بررسی تاثیرات شیوع بحران کووید 19 بر بازارهای ال ان جی آسیا پرداخته است.

در ماه فورویه 2020 و با ادامه شیوع کرونا، بزرگ ترین واردکننده ال ان جی چین، CNOOC، برای قراردادهای ال ان جی خود وضعیت فورس ماژور اعلام کرد. در اوایل ماه مارس 2020، پتروچاینا هم وضعیتی مشابه در پیش گرفت.

در اواخر ماه مارس سه خریدار بزرگ هندی ال ان جی، پترونت، GAIL، و GSPC هم اعلام وضعیت فورس ماژور کردند. و به این ترتیب غوغایی در بازار ال ان جی برپا شد.

و در حالی که پاکستان هم در تدارک اعلام چنین وضعیتی بود خریداران «آسیای قدیمی» یعنی ژاپن، کره جنوبی و تایوان، به دلایل گونان از جمله اقدامات سفت و سخت قرنطینه ای کمتر اما نگرانی های بیشتر راجع به روابط طولانی مدت، رویکردی متفاوت در پیش گرفتند و برای قراردادهای خود اعلام فورس ماژور نکردند.

نتایج فورس ماژوری که چین و هند اعلام کردند هنوز هم مشاهده می شود. تا کنون هیچ فروشنده ای فورس ماژور اعلامی از سوی خریدارانن LNG را نپذیرفته است.

در ماه آوریل CNOOC بعد از کاهش قرنطینه های شهرهای این کشور فورس ماژور اعلامی برای قردادهای خود را پس گرفت اما به این نتیجه رسید که کاهش تقاضای داخلی دلیلی موجه برای اعلام چنین وضعیتی نبوده است.

گزارش های اخیر نشان می دهد که شرکت توتال فورس ماژور CNOOC را نپذیرفته است.

بر همین اساس موسسه مطالعات انرژی آکسفورد، در گزارش 26 صفحه ای خود از بازار آسیا، سناریوهایی برای آینده LNG در این بازار ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است:

در دهه 2020، قراردادهای طولانی مدت LNG آسیا تا زمانی که مدل های تجاری قراردادهای طولانی مدت را نفی کند ادامه خواهد داشت.

هرچند کاهش قیمت نفت باعث شده است که خریداران LNG آسودگی بیشتری را تجربه کنند، اما معلوم نیست که این قیمت کم نفت تا کی ادامه خواهد داشت و بر اساس پیش بینی این موسسه تاثیرات کاهش قیمت نفت بر بازار ال انجی می تواند موقتی باشد.

در مقابل رخدادهای فعلی بازار نفت، شاید برخی معامله گران نخواهند خود را با خطر نوسانات قیمت نفت مواجه کنند و در عوض، رویکردی قاطعانه برای بازگرداندن مذاکرات طولانی مدت خود داشته باشند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن