گازرسانی پایدار در اکثر مناطق سیل‌زده کشور ادامه دارد

حضور شرکت‌های استان و «گازبان‌ها»‌ی محلی در حین و پس از وقوع سیلاب‌های اخیر در محله حادثه سبب شده تا میزان خسارت به تاسیسات گاز استانهای درگیر سیل تا حد چشمگیری کاهش و از وقوع فجایع بزرگتر جلوگیری شود.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی گاز ایران، از روز جمعه 8 مرداد با شکل گرفتن «طوفان مونسون» و بارش‌های سیل‌آسا در بخشهای مختلف کشور خسارات سنگینی به تاسیسات نفت و گاز و آب وارد شده است. در این میان، تأسیسات و زیرساخت‌های انتقال گاز در استان‌های مختلف نیز در اثیر وقوع سیل دچار خساراتی شده است.

با این حال، مدیریت بحران فراگیر در شرکت ملی گاز ایران و حضور به مواقع مدیران شرکت‌های استان و دیگر همکاران این شرکت از جمله «گازبان‌ها»‌ی محلی در حین و پس از وقوع سیلاب‌های اخیر در محله حادثه سبب شده تا میزان خسارت تا حد چشمگیری کاهش و از وقوع فجایع بزرگتر جلوگیری شود. این سازوکار در مجموع منجر به «پایداری جریان گاز» در شبکه گاز رسانی در اکثر مناطق درگیر سیلاب شده است.

پایداری جریان گاز و ایمن سازی شبکه‌های گازرسانی در استان یزد

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد از پایداری جریان گاز و ایمن‌سازی شبکه‌های گازرسانی در مناطق سیل‌زده این استان خبر داد و گفت: جریان گاز 2 هزار و 300 مشترک که به منظور افزایش سطح ایمنی، طی اقدامی سریع و ضربتی قطع شده بود، پس از ایمن‌سازی علمک‌ها و محل‌های آسیب دیده بر اثر سیلاب، مجدداً وصل شد.

سعید عقلی در تشریح  اقدامات صورت‌گرفته از سوی شرکت گاز استان یزد گفت: در اثر سیلاب، بخشی از خطوط اصلی گاز تحت تأثیر قرار گرفت که در همان ساعات اولیه وقوع سیل، نیروهای امدادی و عملیاتی شرکت گاز نسبت به کنترل سیلاب در مسیر شیر و خطوط اصلی انتقال اقدام کردند.

به دنبال آن، اصلاح شبکه در راستای جلوگیری از قطع گاز و ایمن‌سازی خطوط در دستور کار قرار گرفت. مجموعه این اقدامات مانع از هرگونه قطعی، انفجار و آتش‌سوزی شده و در ادامه، عملیات اصلاح نیز در کمترین زمان ممکن صورت پذیرفت.

وی در ادامه، افزود: علاوه بر خطوط اصلی، خطوط شهری و روستایی نیز در اثر جاری شدن سیلاب، فرونشست زمین و تخریب ساختمان‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند و با توجه به این‌که بخش زیادی از این اتفاقات در بافت تاریخی شهری و همچنین مناطق صعب‌العبور روستایی صورت پذیرفته بود، به دلیل مسدود بودن برخی از راه‌های مواصلاتی، عملیات ایمن‌سازی با مشکلاتی مواجه شد که با درایت مجموعه گاز استان یزد، عملیات‌های متعدد و ویژه‌ای با کنترل ریسک انجام شد که پایداری جریان گاز را به همراه داشت.

عقلی ادامه داد: 227 انشعاب به دلیل تخریب ساختمان‌ها و همچنین 37 عدد انشعاب تا زمان ایمن شدن محل نصب، جمع‌آوری و با ایمن شدن مسیرها و محل‌های مدنظر مجدداً نصب شد که این اقدام با توجه به عملیات آواربرداری و ایمن‌سازی معابر و ساختمان‌ها طی روزهای آینده و با هماهنگی مدیریت بحران استان ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد در ادامه، گفت: تاکنون 20 هزار و 294 نفر ساعت کار امدادی و تعمیراتی از زمان وقوع حادثه انجام شده که 2 هزار و 153 مورد بازدید از نقاط آسیب دیده، اجرای 256 متر شبکه و 6 هزار و 652 متر نشت‌یابی به منظور شناسایی نشتی‌های احتمالی و اطمینان از عدم نشت خطوط و علمک‌های گاز از جمله اقداماتی است که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی شرکت گاز انجام پذیرفته است.

عقلی در پایان، یادآور شد: در طول این مدت، 1430 مورد تماس با سامانه 194 یزد برقرار شد که با توجه به اهمیت موضوع به دلیل خطرات ناشی از نشت و انفجار گاز، موارد اطلاعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد بررسی قرار گرفت و اقدامات لازم در جهت رفع عیوب انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کم تماس‌های واصله نسبت به حجم بالای سیل و تخریب‌های انجام شده، به دلیل حضور به موقع نیروهای امدادی و انجام سریع اقدامات تعمیراتی در محل‌های حادثه‌دیده بوده است.

تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری در مناطق سیل‌زده

جهانبخش سلیمیان؛ مديرعامل شركت گاز استان چهارمحال و بختیاری در تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به مناطق سیل‌زده استان، گفت: با اقدام به موقع عوامل اجرایی و فنی شرکت گاز، هم‌اکنون جریان گاز در تمام مناطق سیل‌زده پایدار و برقرار است.

سلیمیان اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته درباره جاری شدن سیل در برخی شهرها و روستاهای استان به ویژه شهرستان‌های بن، لردگان، اردل، فارسان و شهرکرد تأسیسات و ابنیه صنعت گاز در سلامت کامل است و پروژه‌های گازرسانی و انتقال گاز صدمه‌ای ندیده‌اند.

وی در رابطه با اقدامات صورت‌گرفته پس از وقوع سیلاب، گفت: با اتخاذ تمهیدات لازم در همان ساعات اولیه، گاز تمامی مناطق سیل‌زده وصل شد و در حال حاضر جریان گازطبیعی درشهرها و روستاهای استان برقرار است؛ ضمن آن که در بخش‌هایی از شبکه گاز شهرستان لردگان و بن هم که به دلیل آب‌بردگی دچار خسارت شده بود، با تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی و فنی اداره گاز در همان ابتدا، ایمن‌سازی مناسب شبکه گاز انجام شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هم اکنون اکیپ اداره گاز شهرستان بن به همراه تیم مجهز اعزامی از مرکز استان در مناطق آسیب‌دیده حضور داشته و در حال بررسی و رفع ایرادات احتمالی و نشت‌یابی شبکه‌های گازرسانی است.

آمادگی حداکثری شرکت گاز استان لرستان با پیش‌بینی وقوع سیلاب

روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان نیز اعلام کرد؛ شهرستان‌های ازنا و الیگودرز در این استان بیشترین درگیری را با سامانه بارشی داشتند که خوشبختانه با مدیریت و آمادگی نیروهای عملیاتی، هم‌اکنون، جریان گاز پایدار و کلیه تجهیزات و تأسیسات شرکت در سلامت کامل است.

بنا بر این گزارش، با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش و وقوع سیل احتمالی در این استان، مسئولان شرکت با حضور در جلسه کمیته بحران شرکت، آمادگی و هماهنگی لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی را به حداکثر توان ممکن رساندند.

بر این اساس، مجموعه شرکت گاز استان و شرکت‌های تابعه موظف شدند تمامی پرسنل را تا زمان پایان بحران، در حالت آماده‌باش نگاه دارد. همچنین مطابق با مصوبه کمیته بحران شرکت گاز استان، مقرر شد نواحی گازرسانی سریعاً وضعیت موجود را بررسی و اقدامات مورد نیاز از قبیل مدیریت نیروی انسانی، کالای مورد نیاز، تجهیز خودروی مورد نیاز و ارتباطات  را در اسرع وقت صورت دهند.

در این راستا، واحد اندازه‌گیری جهت کنترل وضعیت ایستگاه‌ها و ایجاد هماهنگی و وضعیت پایداری ایستگاه‌ها اقدام لازم را انجام داده است. ضمن آن که واحد مخابرات نیز، اقدامات مورد نیاز جهت حفظ و برقراری ارتباطات نواحی و واحدها را به خوبی به انجام رسانده و واحد روابط عمومی هم، آمادگی لازم جهت اطلاع‌رسانی در زمان مورد نیاز را حفظ کرده است.

همچنین، امور مهندسی و اجرای شرکت نیز جهت کنترل عملیات در پروژه‌های تحت نظر، اقدام لازم؛ از قبیل ایمن سازی گودبرداری‌ها، کانال‌ها، استقرار ماشین آلات پروژه‌ها در مکان ایمن و را … بعمل آورده است.

غرب و شرق استان تهران درگیر سیل

بارش‌های اخیر در استان تهران، روز 5 مرداد منجر به وقوع سیلاب در روستای امام‌زاده داوود (ع) در غرب استان شد و روز 6 مرداد ساکنان شهرهای شرقی استان در پردیس و بعد حاشیه بومهن، دماوند و روستاهای فیروزکوه شاهد سیلاب بودند.

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت گاز استان تهران، با توجه به شرایط جوی و کوهستانی بودن این مناطق، تعمیرات خطوط گاز از روز دوشنبه 10 مرداد با عادی شدن شرایط آب و هوا آغاز شد.

یادآور می‌شود سعی شرکت گاز استان تهران در این است که در سریع‌ترین زمان ممکن، نسبت به وصل جریان گاز اقدام کند، وجود آثار سیل و انباشت رسوب در برخی محلات، سبب شده عملیات تا حدی با مشکل مواجه شود اما پیش‌بینی می‌شود طی یک تا دو هفته آینده عملیات تعمیرات صورت گیرد.

روابط عمومی شرکت گاز استان تهران در تشریح وضعیت و اقدامات صورت‌گرفته اعلام کرد: در حادثه سیل امام‌زاده داوود (ع) در شمال غرب تهران در 5 مردادماه، هفت علمک گاز درگیر شد.

همچنین در این منطقه آسیب‌دیدگی به انشعابات گاز در بخش‌هایی به وجود آمد که بلافاصله در بامداد روز 5 مرداد ماه با هماهنگی صورت گرفته از سوی گازبان منطقه، نیروهای امداد با هماهنگی‌های لازم به منطقه اعزام شدند. علاوه بر این، گاز  ایستگاه TBS 1000 که خارج از محدوده روستا قرار دارد، با اقدام فوری نیروهای شرکت قطع شد.

نیروهای امداد گاز با حضور به موقع در روستا، شیرهای خطوط را بسته و از وقوع حوادث احتمالی دیگر، جلوگیری کردند. در حال حاضر نیروهای امداد شرکت گاز استان تهران در حال تعمیرات خطوط گاز در این منطقه هستند.

یک روز پس از وقوع سیل در روستای امازاده داوود (ع)، شهرهای فیروزکوه، پردیس، دماوند، حاشیه بومهن و روستاهای فیروزکوه نیز دچار سیلاب شدند. در پی این حادثه، به چند انشعاب آسیب وارد شد و برخی آب‌بردگی‌ها در خط 110 بومهن رخ داد که بالافاصله بعد از وقوع حادثه به سرعت گروه‌های امدادی اعزام و خطوط گاز موجود در این مناطق از سرویس خارج  شدند.

در فیروزکوه بیشترین آسیب به روستاهای آتشان، انزها، مزداران و دهگردان وارد آمد. اگرچه 2 روستای انزها و دهگردان آسیب جدی ندیدند؛ اما از آنجا که 4 روستای مذکور در  یک خط  شبکه گاز قرار گرفته‌اند با توجه به قطعی گاز در مزداران، وصل شدن گاز 2 روستای انزها و دهگردان به شبکه گاز، مستلزم رفع مشکلات پیش آمده در مزداران است.

در مجموع، حدود 20 تا 30 علمک در این منطقه آسیب دیده که به محض انجام تعمیرات در مزداران و آتشان، جریان گاز وصل خواهد شد. نکته جالب توجه در این بین، عملکرد قابل ستایش گازبان در روستای آتشان بعد از وقوع حادثه بود که  با  حضور به موقع در محل و علیرغم مسدود بودن راه‌ها، گازبان اقدامات به موقع را انجام و شبکه گاز را از دسترس خارج کرده بود.

گاز تمام مناطق سیل زده در خراسان رضوی برقرار است

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به مناطق سیل‌زده استان، گفت: با اقدام به موقع عوامل اجرایی و فنی شرکت گاز، هم‌اکنون جریان گاز تمام مناطق سیل‌زده پایدار و برقرار است.

حسن افتخاری در حاشیه بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده گفت: با وجود جاری شدن سیل در برخی شهرهای استان به ویژه شهرستان کلات، با اتخاذ تمهیدات لازم در حال حاضر جریان گاز طبیعی شهرها و روستاهای استان برقرار است.

وی با بیان این مطلب که بخش‌هایی از شبکه گاز شهرستان کلات نادری به دلیل آب‌بردگی دچار خسارت شده بود، افزود: با تلاش شبانه‌روزی عوامل اجرایی و فنی اداره گاز، ایمن‌سازی مناسب شبکه گاز انجام شد.

مقاوم‌سازی شبکه‌های گازرسانی از سالیان گذشته در بوشهر

علیرغم میزان شدید بارش‌های اخیر در سطح استان بوشهر، با توجه به اقدامات صورت‌گرفته نظیر مقاوم‌سازی شبکه‌های گازرسانی از سالیان گذشته، جریان گاز در تمام مناطق استان پایدار است.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر با بیان مطلب فوق، گفت: با اقدامات صورت‌گرفته و تشکیل جلسات بحران، تمام تمهیدات لازم جهت برخورد با پدیده مونسون در سطح استان صورت گرفت.

مسلم رحمانی گفت: با توجه به حجم بالای بارندگی در شهرستان دشتستان و قرار گرفتن این شهرستان در صدر لیست میزان بارندگی در مدت زمان 24 ساعت در سطح کشور، با  حضور شبانه‌روزی نیروها در محل، هیچ‌گونه حادثه‌ای را شاهد نبودیم.

وی گفت: تشکیل جلسات منظم بحران در شرکت گاز استان همزمان با اعلام اخطارهای اولیه سازمان مدیریت بحران کشور با حضور تمامی اعضا صورت گرفت و رصد لحظه‌ای تمام نقاط استان نیز در دستور کار قرار داشت.

سیلاب در طالقان، مدیران در میدان

ستاد بحران استانداری البرز روز جمعه هفتم مرداد از وقوع سیل در شهرستان طالقان خبر داد. در پی وقوع  این حادثه،  مدیرعامل شرکت گاز استان البرز با حضور در شهرستان طالقان به ارزیابی و مدیریت وضعیت پیش‌آمده برای شبکه گاز شهرستان اقدام کرد.

با حضور تیم شرکت گاز استان البرز در شهرستان طالقان و رصد نقاط بحرانی، مشخص شد در روستای ناریان با وجود شبکه‌گذاری گاز به دلیل عدم انجام عملیات تزریق و انشعاب‌پذیری، خطری متوجه تأسیسات گازی و ساکنان منطقه نیست. عملیات بررسی وضعیت و تعمیرات احتمالی تأسیسات گاز شهرستان تا بامداد شنبه ادامه داشت.

همچنین تیم اطلاع رسانی و مدیریت بحران شرکت گاز استان به سرپرستی احمد کولانی، رئیس شرکت گاز شهرستان، با حضور در مصلای کرج از ساعات ابتدایی صبح جمعه پاسخگوی مردم و مراجعه کنندگان بودند.

علاوه بر این، شرکت گاز استان در هماهنگی با دیگر ادارات استان و مدیرت بحران استان نسبت به ارائه امکانات و ماشین‌ آلات خود برای رفع مشکلات و تقویت عملیات امدادرسانی اقدام کرد.

 

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن