گازپروم بازار گاز اروپا را از دست می دهد؟

افت 4 درصدی سهم غول گازی روسیه در بازار اروپا

آنطور که رویترز می گوید آمار ذخایر گازی شمال غرب اروپا و ایتالیا نشان می دهد که غول گازی روسیه، گازپروم، بازار خود در این منطقه را از دست می دهد.

به گزارش «انرژی امروز» از اویل پرایس، بر اساس داده های منتشر شده توسط رویترز و رفینیتیو، در سال 2020 صادرات گاز گازپروم به اروپا به دلیل افت 4 درصدی سهم این غول گازی در بازار منطقه از 38 درصد به 34 درصد تنزل یافته است.

فروش گاز طبیعی توسط رقبای گازپروم، مثل ایکواینر، نسبت به گازپروم کاهش کمتری داشته است و این خود نشان می دهد ایکواینر توانسته است مشتریان بیشتری جذب کند، و نسبت به 25 درصد تامین گاز بازار در سال گذشته امسال بتواند سهم خود را به 26 درصد برساند.

در شمال آفریقا هم سهم گازپروم با یک درصد کاهش همراه بوده است.

بر اساس داده های گمرک فدراسیون روسیه درآمد گازپروم در 5 ماهه اول سال از صادرات گاز طبیعی به 9.7 میلیارد دلار رسید. انتقال گاز با کشتی هم در این مدت با افت 23 درصدی به 73 میلیارد متر مکعب رسیده است.

متوسط قیمت گاز صادراتی گازپروم در ماه مه به 94 دلار در هر هزار متر مکعب کاهش یافت درحالی که در ماه قبل از آن 109 دلار در هر هزار متر مکعب گاز بود. درآمد کلی گازپروم از صادرات گاز در ماه مه به 1.1 میلیارد دلار رسید که با کاهش 15 درصدی نسبت به ماه آوریل همراه بود. دلالیل کاهش قیمت گاز طبیعی را می توان به افزایش ذخایر آن در دنیا ربط داد که تمامی تولید کنندگان دنیا از جمله ایالات متحده را هم با مشکل مواجه کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن