گاز طبیعی؛ شمشیر دولبه جو بایدن

برنامه سبز بایدن به دنبال پایان بخشی به گاز طبیعی است

کارشناسان می‌گویند برنامه سبز بایدن به دنبال این است که تا 15 سال آینده به مصرف گاز طبیعی پایان دهد. اما گاز طبیعی می تواند شمشیری دو لبه باشد برای سیاست های سبز بایدن.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در جمع تولید کنندگان شیل آمریکا گفته است که قرار نیست عملیات فراکینگ را ممنوع کند.

اما وی همزمان گفته است که یک برنامه 2 تریلیون دلاری برای انرژی های پاک در نظر گرفته است که هدف آن پایان بخشی به مصرف گاز طبیعی در تولید برق است. این برنامه قرار است در 15 سال آینده اجرایی شود.

معاون پیشین رییس جمهور ایالات متحده بر آن است نشان دهد که سوخت‌های فسیلی باید به صورت مشروط در اقتصاد وارد شوند. با این حال تاکنون این سوخت ها به عنوان بخش ضروری برنامه زندگی آمریکایی ها مطرح بوده اند.

بایدن بر آن است تا صنعت سوخت های فسیلی را با خود دشمن نسازد، به ویژه او محتاط است جنگ با سوخت های فسیلی را به پنسیلوانیا نکشاند. این ایالت دارنده بزرگ ترین میدان گاز شیل ایالات متحده است. حتی شاید او در کوتاه مدت هم از بازار گاز حمایت کند.

با این حال در طولانی مدت این سوخت ها نه از نظر اقتصادی و نه از نظر محیط زیستی قابل دفاع نخواهند بود. برنامه اقلیمی بادین صرفا این روند را تسریع خواهد کرد. قصد او سرمایه گذاری وسیع در انرژی های بادی و خورشیدی و نیز باتری های ذخیره سازی برق است.

و از سویی برنامه بایدن برای شبکه های برق کربن خنثی اگر نگوییم از بین برنده است، بلکه به شدت سهم گاز طبیعی از تولید برق را به انرژی های پاک تر و ارزان تر تجدیدپذیر می دهد.

کوین بوک، مدیر «کلییر ویوو انرژی پارتنر» می‌گوید: کربن زدایی جای بحث ندارد. این عملیات امضای حکم مرگ سوخت های فسیلی است. این بدان معنی است که یک منبع انرژی از شبکه های برق حذف می شوند. این استنباطی اجتناب ناپذیر است.

گاز مثل زغال سنگ یک دهه پیش، با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه است. هرچند امروز این منبع در تامین انرژی ایالات متحده نقش بزرگی ایفا می کند، در مقابل انرژی های تجدیدپذیر قدرت رقابتی پیشین را ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ حالا در دو سوم از دنیا انرژی های خورشیدی و بادی ارزان تر هستند از تولید برق از گاز طبیعی.

شرکت لازارد می‌گوید این روزها در ایالات متحده تولید برق از انرژی های بادی و خورشیدی بسیار کارآمدتر و البته ارزان از تولید برق توسط توربین های گازی است.

اگر سیاست‌های فدرال درست اجرا شوند به راحتی می توان تا سال 2035 و یا زودتر از آن گاز را از چرخه انرژی ایالات متحده حذف کرد.

بلومبرگ اما معتقد است که گاز در کوتاه مدت می‌تواند برای ریاست جمهوری بایدن مفید هم باشد. از آنجایی که محدود سازی حفاری در زمین های فدرال می تواند تولید را کنترل کند، در نتیجه قیمت هم افزایش خواهد یافت و مسلما صادرات گاز را برای ایالات متحده سودآورتر خواهد کرد.

از طرفی با آب شدن یخ روابط چین و آمریکا، صادر کنندگان می‌توانند بهتر به بزرگ ترین بازار گاز دنیا دسترسی داشته باشند.

اما قیمت بالاتر گاز می تواند تاثیری منفی بر بخش برق بگذارد. پیش از این هم اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی کرده بود که امسال تولید برق از نیروگاه های گازی نسبت به سال گذشته با افت 5.7 درصدی مواجه باشد. دلیل این امر هم افزایش قیمت گاز در فصل زمستان است. از طرفی پیش بینی شده است که امسال زمستان سردی در پیش باشد که بنابراین تقاضا برای برق هم افزایش خواهد یافت.

اقتصادانان حالا گاز را در همان موقعیتی می بینند که زغال سنگ به هنگام شروع ریاست جمهوری باراک اوباما داشت.

در مورد زغال سنگ باراک اوباما با اعمال قوانین زیست محیطی جدید کنار گذاشتن آن را تسریع کرد، قوانینی چون قانون استانداردهای مواد سمی و جیوه در هوا در سال 2012 که انتشارات از نیروگاه ها را به شدت محدود می کرد یا قانون هوای پاک سال 2015 که انتشارات کربن را به صفر می رسانید.

دولت بایدن هم شاید بتواند چنین روشی در پیش بگیرد و قوانین و محدودیت های جدید و قوی تری به اجرا بگذارد مخصوصا در بخش برق. بلومبرگ معتقد است او می‌تواند قوانین کاهش انتشارات متان از زیرساخت‌های گازی تصویب شده دوران اوباما را دوباره به اجرا درآورد. قوانینی که دونالد ترامپ آن ها را کنار گذاشته است.

این قوانین می توانند هزینه تولید برق از نیروگاه های گازی را افزایش دهند بدون اینکه این سوخت ها را و مصرف آنها را ممنوع کنند.

با این حال بیشتر کارشناسان بر این باورند که بایدن نمی تواند همانند کاری کا اوباما با زغال سنگ کرد با گاز هم همان کار را بکند. در عوض سیاست های انرژی های تجدیدپذیر بادین می‌توانند شرایط رقابت گاز با انرژی های بادی و خورشیدی ودیگر تجدیدپذیرها را سخت تر کنند.

از سویی پیشنهاد بایدن درها را بر روی تاسیسات مصرف کننده گاز باز گذاشته است که همچنان این سوخت را مصرف کنند اما سیستم‌های جذب و ذخیره سازی کربن را هم مد نظر داشته باشند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن