گروسی: برای احیای برجام باید منتظر دولت بعدی ایران ماند

هنوز معلوم نیست که آیا مذاکرات درباره بازگشت به برجام تا پایان دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به نتیجه می‌رسد یا خیر. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید، باید برای این منظور منتظر دولت جدید ایران ماند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، رافائل گروسی در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا که روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) منتشر شد گفت، برای احیای توافق هسته‌ای  با ایران باید منتظر تشکیل دولت جدید در این کشور بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکید کرده است که یک توافق اصولی نیاز به اراده سیاسی طرفین دارد.

او در رابطه با بحث و تباد‌ل اطلاعات با جمهوری اسلامی می‌گوید، در هفته‌های اخیر بر سر موضوعات فنی بسیار پیچیده و ظریف گفت‌وگو شده است.

انتظار می رود که رئیس جمهور جدید ایران تا اواسط ماه اوت کابینه خود را معرفی کند.  ریاست حسن روحانی روز سوم اوت پایان می‌یابد.

دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام روز ۱۳ ژوئن بین ایران و قدرت‌های جهانی آغاز شد.

آژانس به‌طور مستقیم در مذاکرات شرکت ندارد اما دعوت شده است، ارزیابی خود از نتایج مذاکرات را ارائه کند و به بازرسی سایت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ادامه دهد.

تاکید بر توافق «در اسرع وقت»

رافائل گروسی در مصاحبه دیگری که روز دوشنبه منتشر شد بر توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی در اسرع وقت تاکید کرده و گفته بود، چنین توافقی لازمه دسترسی آژانس به فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری اکسیوس عدم توافق با ایران را به یک «پرواز کورکورانه» در رابطه با فعالیت هسته‌ای ایران تشبیه کرد.

روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن بیان این که مذاکرات وین به بن‌بست نرسیده است گفت، «هیچ چیز غیرممکنی» وجود ندارد.

به گفته سعید خطیب‌زاده، طرفین مذاکره در حال بررسی «برخی ظرایف فنی، سیاسی، حقوقی و اجرایی» هستند و «دو، سه موضوع اساسی باقی مانده است» که در مورد آنها گفت‌وگو می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن