گرینلند تا 2100 با سرعتی بیشتر از 12 هزار سال گذشته یخ از دست می دهد

تحقیقات جدید نشان می دهد که نرخ از دست رفتن صفحات یخ گرینلند شتاب بیشتری یافته و تا سال 2100 به بالاترین نرخ خود در 12 هزار سال گذشته خواهد رسید.

به گزارش «انرژی امروز» از ساینس نیوز، بر اساس گزارشی که در مجله نیچر منتشر شده است در سال 2100 گرینلند صفحات یخی خود را از دست خواهد داد.

از دهه 1990، صفحات یخ گرینلند شروع به از دست رفتن کرده اند. در حال حاضر آب حاصل از ذوب یخ در این مناطق باعث شده است تا سطح آب دریا تا 0.7 میلیمتر بالا بیاید.

جانسون برینر، یخچال شناس از دانشگاه بوفالو نیویورک تایم لاینی از تغییرات صفحات یخ گرینلد از 11 هزار سال گذشته تا سال 2100 را ترسیم کرده است.

دانشمندان تونسته اند شبیه سازی های ترکیبی بین یخ و اقلیم را با مشاهدات مختلف خود یکجا جمع کند. آنها به این نتیجه رسیدند که صخره های سنگی حالا در این مناطق بر یخچال ها برتری می جویند.

در دوران اقلیم گرم سابق در 10 هزار تا 7 هزار سال پیش، گرینلند در هر قرن حدود 6 هزار میلیارد تن متریک یخ از دست داده بود. اما بین سال های 2000 تا 2018 متوسط نرخ یخی مشابهی که از بین رفته است حدود 6100 میلیارد تن در هر قرن بوده است.

بنابراین در قرن آینده سرعت از دست رفتن یخ باز هم بیشتر خواهد شد. اما میزان یخ از دست رفته کاملا به مقدار گازهای گلخانه ای منتشر شده بستگی دارد: بر اساس سناریوی کاهش انتشارات تا سال 2100 میزان یخی که از دست می رود حدود 8800 میلیارد تن در هر قرن خواهد بود. اما اگر انتشارات کاهش نیابد نرخ از دست رفتن یخ یخچال ها برابر با 35900 میلیارد تن در هر قرن خواهد بود.

دانشمندان  می گویند حتی اگر بشر میزان انتشارات گازهای گلخانه ای را کنترل کند باز هم نرخ از دست رفتن یخ یخچال های گرینلند بسیار بیشتر ازدوران گرم بودن اولیه زمین است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن