گزارش سانحه هوایی ایر ایندیا: سردرگمی خلبان در مورد حرکت سوئیچ موتور

گزارش اولیه، اندکی قبل از سقوط یک هواپیمای جت ایر ایندیا که ماه گذشته منجر به کشته شدن ۲۶۰ نفر شد، سردرگمی در کابین خلبان را نشان میداد، پس از آنکه سوئیچهای قطع سوخت موتور هواپیما تقریباً همزمان روشن شدند و موتورها را با کمبود سوخت مواجه کردند.
به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، بر اساس گزارش مرگبارترین حادثه هوایی جهان در یک دهه اخیر که روز شنبه توسط محققان حوادث هند منتشر شد، بوئینگ (BA.N)، برگه جدیدی را باز میکند. هواپیمای ۷۸۷ دریملاینر که از شهر احمدآباد هند به مقصد لندن در حرکت بود، اندکی پس از برخاستن، شروع به از دست دادن نیروی رانش و سقوط کرد.
گزارش دفتر تحقیقات حوادث هوایی هند (AAIB) در مورد سقوط ۱۲ ژوئن، سوالات جدیدی را در مورد موقعیت سوئیچهای حیاتی قطع سوخت موتور مطرح میکند.
تقریباً بلافاصله پس از بلند شدن هواپیما از زمین، تصاویر تلویزیونی مدار بسته نشان داد که یک منبع انرژی پشتیبان به نام توربین هوای رم فعال شده است که نشاندهنده از دست دادن قدرت موتورها است.
در لحظات پایانی پرواز، صدای یکی از خلبانان در ضبط صدای کابین خلبان شنیده شد که از خلبان دیگر میپرسید چرا سوخت را قطع کرده است. در این گزارش آمده است: “خلبان دیگر پاسخ داد که این کار را نکرده است.” این گزارش مشخص نکرد که کدام اظهارات توسط کاپیتان پرواز و کدام توسط افسر اول بیان شده است، و همچنین مشخص نکرد که کدام خلبان درست قبل از سقوط عبارت “Mayday, Mayday, Mayday” را مخابره کرده است.
خلبان فرمانده هواپیمای ایر ایندیا، سامیت ساباروال، ۵۶ ساله، بود که در مجموع ۱۵۶۳۸ ساعت تجربه پرواز داشت و طبق گفته دولت هند، مربی ایر ایندیا نیز بود. کمک خلبان او، کلایو کوندر، ۳۲ ساله، بود که در مجموع ۳۴۰۳ ساعت تجربه داشت.
سوئیچهای سوخت تقریباً همزمان از حالت آماده به کار به حالت آماده به کار، درست پس از برخاستن، تغییر وضعیت دادند. گزارش اولیه نگفت که چگونه این سوئیچها میتوانستند در طول پرواز به حالت آماده به کار تغییر وضعیت دهند.
رام موهان نایدو، وزیر هوانوردی غیرنظامی، گفت: “ما به رفاه و آسایش خلبانان اهمیت میدهیم، بنابراین بیایید در این مرحله به هیچ نتیجهای نرسیم، بیایید منتظر گزارش نهایی باشیم.” کانالهای خبری محلی، تب جدیدی را باز میکنند. این سانحه، چالشی برای کمپین بلندپروازانه گروه تاتا برای بازگرداندن اعتبار ایر ایندیا و نوسازی ناوگان آن، پس از تحویل گرفتن این شرکت هواپیمایی از دولت در سال ۲۰۲۲، است.
ایر ایندیا در بیانیهای این گزارش را تأیید کرد. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد که با مقامات هندی همکاری میکند، اما از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.
سوئیچهای سوخت
کارشناسان گفتهاند که خلبان نمیتواند بهطور تصادفی سوئیچهای سوخت را جابجا کند.
آنتونی بریکهاوس، کارشناس ایمنی هوانوردی ایالات متحده، پرسید: “اگر آنها به دلیل خلبان جابجا شدهاند، چرا؟”
در این گزارش آمده است که سوئیچها یک ثانیه از هم جدا شدند، تقریباً به اندازه زمانی که برای جابجایی یکی و سپس دیگری لازم است، به گفته جان نانس، کارشناس هوانوردی ایالات متحده. وی افزود که یک خلبان معمولاً هرگز سوئیچها را در پرواز خاموش نمیکند، بهخصوص زمانی که هواپیما شروع به اوج گرفتن میکند.
تغییر وضعیت به حالت قطع تقریباً بلافاصله موتورها را خاموش میکند. این حالت اغلب برای خاموش کردن موتورها پس از رسیدن هواپیما به گیت فرودگاه و در شرایط اضطراری خاص، مانند آتشسوزی موتور، استفاده میشود. این گزارش نشان نمیدهد که هیچ مورد اضطراری که نیاز به قطع موتور داشته باشد، وجود داشته است.
در محل سقوط، هر دو سوئیچ سوخت در حالت روشن پیدا شدند و نشانههایی از روشن شدن مجدد هر دو موتور قبل از سقوط در ارتفاع پایین وجود داشت، این گزارش که حدود ساعت ۱:۳۰ بامداد شنبه به وقت هند (ساعت ۲۰ به وقت گرینویچ جمعه) منتشر شد.
پدر کمک خلبان اول کوندر در پاسخ به سوالی در مورد این گزارش به خبرنگاران گفت: “من از شرکت هواپیمایی نیستم” و از اظهار نظر بیشتر در جلسه دعا که به یاد خدمه این شرکت هواپیمایی در روز شنبه در بمبئی برگزار شد، خودداری کرد. در این جلسه، صحنههای احساسی در میان بستگان داغدار به نمایش گذاشته شد.
هیئت ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده در بیانیهای از مقامات هندی به خاطر همکاریشان تشکر کرد و خاطرنشان کرد که در این گزارش هیچ اقدام توصیهشدهای علیه اپراتورهای جتهای بوئینگ ۷۸۷ یا موتورهای GE (GE.N) وجود ندارد.
اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده اعلام کرد که اولویت آن پیگیری حقایق تا جایی است که به آنها منجر میشود و متعهد است که به سرعت به هرگونه خطری که در طول این فرآیند شناسایی شده است، رسیدگی کند. بوئینگ اعلام کرد که همچنان از تحقیقات و مشتری خود، ایر ایندیا، حمایت میکند. شرکت هوافضای جیای بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
بررسی سقوط
AAIB، دفتری تحت نظر وزارت هوانوردی غیرنظامی هند، رهبری تحقیقات در مورد این سقوط را بر عهده دارد که منجر به کشته شدن همه ۲۴۲ سرنشین به جز یک نفر و ۱۹ نفر دیگر در زمین شد.
بیشتر تصادفات هوایی ناشی از عوامل متعددی هستند و طبق قوانین بینالمللی، گزارش اولیه باید ۳۰ روز پس از حادثه ارائه شود و گزارش نهایی ظرف یک سال انتظار میرود.
جعبههای سیاه هواپیما، ضبطکنندههای صدای کابین خلبان و ضبطکنندههای دادههای پرواز، در روزهای پس از سقوط بازیابی و بعداً در هند دانلود شدند.
در این گزارش آمده است: “تمام دستورالعملهای مربوط به صلاحیت پرواز و بولتنهای خدمات هشدار در هواپیما و همچنین موتورها رعایت شده است.”
تصاویر دوربین مداربسته فرودگاه از احمدآباد پیش از این نشان داده بود که هواپیمای ایر ایندیا پس از برخاستن تا ارتفاع ۶۵۰ فوتی (حدود ۲.۵ متر) اوج گرفته، اما ناگهان ارتفاع خود را از دست داده و به صورت یک گلوله آتشین به ساختمانی در نزدیکی سقوط کرده است.
در گزارش تحقیقات آمده است که دریملاینر در ابتدا با چندین درخت و یک دودکش زبالهسوز برخورد کرده و سپس به ساختمان برخورد کرده است.
ایر ایندیا پس از سقوط با بررسیهای بیشتری در زمینههای دیگر روبرو شده است.
آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد در مورد شرکت هواپیمایی ارزانقیمت خود، ایر ایندیا اکسپرس، تحقیق کند، پس از آنکه رویترز گزارش داد که این شرکت هواپیمایی از دستورالعمل تعویض به موقع قطعات موتور یک ایرباس A320 پیروی نکرده و سوابق را برای نشان دادن انطباق با این دستورالعمل جعل کرده است.
هند برای حمایت از اهداف توسعهای گستردهتر، روی رونق هوانوردی حساب میکند و دهلی نو میگوید که میخواهد هند به یک قطب هوانوردی جهانی اشتغالزا در امتداد دبی تبدیل شود.



