گمرک چین سیگنال های منفی به بازار نفت می دهد

واردات نفت چین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بر مبنای سالانه نخستین کاهش را در هشت سال اخیر نشان داد و نگرانیهایی را در بازار نسبت به وضعیت خرید این کشور در ماههای آینده برانگیخت.

به گزارش اویل پرایس، همزمان صادرات سوخت چین در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به دلیل فعالیت پالایشگاههای این کشور با ظرفیت کامل در شرایطی که عرضه فرآورده های نفتی دچار اشباع شد، رشد کرد.

کلاید راسل، مقاله نویس رویترز با استناد بر آمار چین و محاسبه میزان واردات و تولید داخلی این کشور، برآورد کرد که پالایشگاههای چینی در ماههای اخیر نفت بیشتری در مقایسه با میزانی که به ظاهر موجود است، پالایش کرده اند.

از سوی دیگر به نظر می رسد که مصرف داخلی نفت در چین کمتر از قبل شده است. تحلیلگرانی که به دقت واردات چین را دنبال می کنند و روند مصرف در این کشور را ارزیابی می کنند، به دنبال نشانه هایی درباره تقاضا و خرید چین هستند که به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان، به تنهایی تاثیر بالایی روی قیمتها دارد. از آنجایی که چین آمار ذخایر تجاری و استراتژیک نفت را اعلام نمی کند، کار تحلیلگران پیچیده بوده و شامل فرضیات و اما و اگرهای زیادی است.

با وجود ابهاماتی که در خصوص میزان مصرف روزانه نفت در چین وجود دارد، یک موضوع روشن است و آن هم آمار گمرکی اخیر چین است که سیگنالهای گوناگون و احتمالا منفی به بازار می دهد.

اما دو عامل کلیدی وجود دارد که چرا واردات نفت چین در نیمه اول سال برای نخستین بار از سال ۲۰۱۳ کاهش پیدا کرد. یکی از این عوامل، افزایش قابل توجه قیمتهای نفت در نخستین ماههای سال ۲۰۲۱ در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۲۰ و دیگری مقابله با تجارت غیرقانونی سوخت و فرار مالیاتی پالایشگاههای خصوصی بود.

طبق آمار گمرکی، واردات نفت چین در ژوئن سال ۲۰۲۱ به حدود ۹.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید که پایینترین سطح واردات ماهانه از ابتدای سال بود. بنا بر برآورد رویترز، چین در نیمه اول سال ۲۶۰.۶۶ میلیون تن معادل ۱۰.۵۱ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که سه درصد در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. آمار نیمه اول با واردات بالاتر از سوی پالایشگاههای خصوصی تقویت شد. با این حال از سه ماهه نخست پکن برخورد با این پالایشگاهها را آغاز کرد زیرا تولید سوختها در پالایشگاههای دولتی و خصوصی سریعتر از تقاضا افزایش پیدا کرده و ضمن تضعیف حاشیه سود، اشباع عرضه ایجاد کرده است.

بعلاوه چین نظارت بر صنعت پالایش را افزایش داده تا با تجارت غیرقانونی سوخت مقابله کرده و راههای گریزی که بعضی از شرکتها برای اجتناب از پرداخت مالیات مصرف سوخت استفاده می کنند را ببند و مازاد عرضه سوخت را که تا حدودی نتیجه فرار مالیاتی است، محدود کند.

از سوی دیگر، پالایشگاههای چینی رکورد بالایی نفت در ژوئن پالایش کردند که به ۱۴.۸ میلیون بشکه در روز رسید و ۳.۹ درصد در مقایسه با مه افزایش داشت. میانگین نرخ روزانه پالایش در نیمه اول سال از این هم بالاتر بود و به ۱۵.۱۳ میلیون بشکه رسید که ۱۰.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

این نرخ تولید بالاتر از میزان نفت موجود در چین بر اساس محاسبه واردات بعلاوه تولید داخلی است و نشان می دهد پالایشگاهها در ماههای اخیر از ذخایرشان نفت برداشت کرده اند. آنها احتمالا ترجیح داده اند از ذخایر نفتی که سال گذشته به قیمت فوق العاده ارزان خریداری کردند استفاده کنند تا این که بخواهند نفتی وارد کنند که ۷۰ دلار در هر بشکه یا بالاتر قیمت دارد. اگر پالایشگاهها به همین روند ادامه دهند، ممکن است واردات نفت چین کاهش بیشتری پیدا کند.

انتظار می رود پس از اقدام چین در کاهش ۳۵ درصدی سهمیه واردات برای پالایشگاههای خصوصی در دومین دور صدور سهمیه خرید نفت که برای امسال صادر شده است، واردات نفت این کشور در نیمه دوم سال محدودتر شود. دادن سهمیه های پایینتر خرید نشان می دهد که پالایشگاههای خصوصی نفت کمتری در نیمه دوم سال در مقایسه با سال گذشته می توانند وارد کنند.

آمار مبهم چین از ذخایر نفت به گمانه زنی های زیادی درباره میزان نفتی که این کشور ذخیره کرده و واکنشی که به دو برابر شدن قیمتها خواهد داشت، منتهی شده است. میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت از پایین ۳۰ دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ اکنون بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن