یک روبات استخراج‌کننده در اعماق دریا گم شد

یک روبات استخراج‌کننده در اعماق دریا در یک ماموریت آزمایشی برای بیرون آوردن سنگ‌های غنی از کبالت و نیکل از کف اقیانوس آرام، از کار افتاد و در اعماق اقیانوس، آرام گرفت.

به گزارش وب سایت خبری ماینینگ ویکلی، بعد از اینکه یکی از مقامات سازمان ملل متحد پرده از قوانینی برداشت که می‌تواند بهره‌برداری صد‌ها میلیارد دلاری فلزات مورد استفاده در باتری را تحت تاثیر قرار دهد، به نظر می‌رسد برنامه‌های بحث برانگیز استخراج مواد معدنی از کف اقیانوس امسال با یک چالش اساسی روبه‌رو است.

متخصصان محیط‌زیست می‌گویند این موضوع می‌تواند اکوسیستم‌های شکننده دریایی را به خطر بیندازد، در حالی که دست‌اندرکاران این صنعت استدلال می‌کنند که استخراج فلزات مورد نیاز برای انتقال انرژی سبز می‌تواند خسارت کمتری نسبت به استخراج روی زمینی داشته باشد.

منابع معدنی جهانی دریا (GSR)، یک بخش از گروه DEME بلژیک، در ۲۰‌ آوریل اولین مواد معدنی خود را از کف اقیانوس استخراج کرد. این شرکت یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه استخراج فلزات موجود در بستر دریا است که در صنعت خودرو‌های الکتریکی بسیار حیاتی هستند. از جمله شرکت‌های دیگر فعال می‌توان به شرکت دیپ‌گرین متالز، شرکت لاکهید مارتین و شرکت چاینا مینرالز اشاره کرد. شرکت GSR چهارشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به نام دستگاه استخراج خود اظهار کرد: Patania II اکنون در کف دریا آرام گرفته است. عملیات نجات این روبات زیردریایی روز‌های گذشته پس از اینکه پمپ موردنیاز برای بلند کردن روبات معیوب مهیا شود، دوباره آغاز می‌شود.

روبات GSR در عمق ۵/ ۴ کیلومتری (۸/ ۲ مایلی) منطقه  Clarion-Clipperton کار می‌کرد که این منطقه یک پهنه اقیانوس بین هاوایی و مکزیک به وسعت قاره آمریکا است. بستر این بخش از اقیانوس مملو از میلیارد‌ها تن ندول منگنز است که سنگ‌هایی به اندازه مشت انسان هستند که در طول هزاران سال با نیکل و کبالت مورد نیاز باتری‌های یون لیتیوم غنی شده‌اند. ساندرا شوتنر، زیست‌شناس دریایی سازمان صلح سبز (Greenpeace) در بیانیه‌ای اظهار کرد: این شکست عملیاتی آشکار باید به عنوان یک هشدار جدی باشد که استخراج در اعماق دریا یک خطر بزرگ است. صلح سبز نام یک سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست است که در بیش از ۴۰ کشور دفتر داشته و بخش هماهنگی‌های بین‌المللی آن در آمستردام هلند قرار دارد. یک کشتی از این سازمان فعالیت‌های GSR را در اقیانوس آرام رصد می‌کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن