۲۴ طرح برنامه و بوجه برای رفع چالش‌های و محیط زیستی در سال ۱۴۰۱

رئیس امور آب، كشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه مهمترین اهداف لایحه بودجه در سال ۱۴۰۱ در بخش آب ،كشاورزی و محیط زیست را تشریح كرد و گفت؛ بر اساس لایحه بودجه در سال ۱۴۰۱ از افزایش نصب كنتورهای هوشمند تا مسدود كردن چاه های غیرمجاز در جهت مدیریت منابع آب و ارتقاء بهره وری در دستور كار دولت سیزدهم قرار دارد. و با روش های نوین آبیاری شاهد كاهش ۳۰ درصدی در مصرف كود و سموم در بخش كشاورزی خواهیم بود.

به گزارش «انرژی امروز» از سازمان برنامه و بودجه، دكتر فرخ مسجدی برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و چالش هایی كه در سند تحول توسعه كشور برای  بخش امورآب، كشاورزی و محیط زیست وجود دارد را تشریح كرد و گفت: رفع چالش های پیش روی امورآب، كشاورزی و محیط زیست در اولویت لایحه بودجه قرار دارد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی امور آب، كشاورزی و محیط زیست گفت: عدم تعادل بین منابع و مصارف آب و گسترش خشكسالی، تخریب تنوع زیستی و ذخایر ژنتیكی، حكمرانی چالشی بین حفاظت محیط زیست و توسعه صنعتی و عمرانی، محدودیت منابع آب در دسترس برای كشاورزی، فرسایش خاك و بحران ریزگردها و پایین بودن میزان و روند سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی از مهمترین چالش های پیش روی در این حوزه است.

رئیس امور آب،كشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه با بیان اینكه ۲۴ برنامه اصلی برای رفع چالش‌های امورآب، كشاورزی و محیط زیستی كشور در سال ۱۴۰۱ تدوین و اهداف مشخصی برای بخش آب پیش بینی شده است؛ اضافه كرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جهت مدیریت منابع آب و ارتقاء بهره وری، نصب كنتور هوشمند حجمی از تعداد ۶۲ هزار كنتور به ۷۷ هزار كنتور و انسداد چاه‌های غیر مجاز از ۳ هزار و ۲۲۰ حلقه چاه به ۳ هزارو ۷۷۰ حلقه پیش بینی شده است.

مسجدی با تاكید بر توسعه مسیرهای نوین و جایگزین برای تامین آب شرب در سال ۱۴۰۱ تصریح كرد: حفاظت و بهره برداری از منابع آب، تامین آب از نمك زدایی آب دریا و آب شور، برنامه تامین آب با كنترل سیلاب ها، برنامه عرضه آب با تامین پایدار بخش كشاورزی، برنامه عرضه آب با تامین آب شرب پایدار برای شهرهای هدف و كاهش شهرهای دارای تنش آبی از مهمترین این برنامه ها در لایحه بودجه است.

تأمین هزینه‌های خرید و نصب كنتورهای حجمی و هوشمند چاه‌های آب كشاورزی

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای حل مشكل آب در كشور گفت: تأمین هزینه‌های خرید و نصب كنتورهای حجمی و هوشمند چاه‌های آب كشاورزی، ساماندهی رودخانه‌های كشور، تأمین اعتبار برای خسارت نكشت كشاورزان، اجرای برنامه‌های تعادل بخشی، آبخیزداری و اجرای طرح‌های افزایش بهره وری آب، پیش بینی اعتبار به میزان ۲۵هزار میلیارد ریال به منظور خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پیش بینی اعتبارات تملك دارایی‌های سرمایه‌ای بخش آب به میزان ۱۲۶ هزار و ۶۹۰  میلیارد ریال از مهمترین تمهیدات لازم در سال ۱۴۰۱ در این حوزه است.

با روش ها ی نوین آبیاری شاهد كاهش ۳۰ درصدی در مصرف كود و سموم خواهیم بود

رئیس امور آب،كشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه با بیان اینكه با اجرای روش های نوین آبیاری به طور متوسط در هر هكتار شاهد كاهش مصرف آب به میزان ۴ هزار و ۴۰۰ متر مكعب و كاهش ۳۰ درصدی در مصرف كود و سموم خواهیم بود اضافه كرد: با احداث شبكه های فرعی آبیاری و زهكشی شاهد  كاهش مصرف آب به میزان ۱۰۰۰ متر مكعب در هر هكتار خواهیم بود. و قنوات به عنوان سازهای تاریخی مصرف آب در بخش كشاورزی بدلیل عدم فشار مضاعف بر منابع آب های زیرزمینی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه ویژه قرار گرفته است.همچنین به تجهیز و نوسازی اراضی كشاورزی با هدف افزایش راندمان آبیاری (به میزان متوسط ۱۰۰۰ متر مكعب در هكتار) و امكان یكجا كشتی و تجمیع اراضی، توجه شده است.

مسجدی با اشاره به برنامه‌ها و اهداف پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای  بخش كشاورزی گفت: برنامه حمایت از افزایش تولید و محصولات زراعی و باغی تا ۱۱۲ میلیون تن و برنامه حمایت از افزایش تولید محصولات دام و طیور تا ۱۷ میلیون تن از اهداف لایحه بودجه ۱۴۰۱ در بخش كشاورزی است.

وی با بیان اینكه برای اولین بار  ۱۵ درصد از اراضی آبی تحت پوشش برنامه پیاده سازی الگوی كشت محصولات كشاورزی قرار خواهد گرفت تصریح كرد: به منظور افزایش راندمان در هكتار یا همان افزایش بهره وری در بخش كشاورزی یكی از مهمترین اقدامات اجرای الگوی كشت بهینه است.كه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به عنوان گام نخست موضوع اجرایی نمودن الگوی كشت برای اولین بار مورد تاكید قرار گرفته است كه علاوه بر صرفه جویی در منابع آب شاهد بهره برداری بهینه از سایر منابع از قیبل خاك، انرژی و نهاده های كشاورزی خواهیم بود.

ارائه هرگونه خدمات، مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی به بهره بردارانی كه الگوی كشت ابلاغی را رعایت نمی‌نمایند، ممنوع است

رئیس امور آب،كشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه افزود: كشت محصولات در یك منطقه باید با توجه به منابع موجود، قیمت محصولات، هزینه های تولید، عملكرد محصول، رعایت ملاحظات محیط زیستی، نیاز كشور و سیاست های درست انجام شود و تصمیم گیری در انتخاب گیاهان زراعی یا باغی مناطق مختلف براساس زیر ساخت های موجود، مسائل اجتماعی، اقتصادی و سطح تكنولوژی با حفظ منابع پایه تولید در جهت تامین نیازهای اساسی كشور باشد.

مسجدی با اشاره به اینكه وزارت جهاد كشاورزی موظف است تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ابلاغ الگوی كشت اقدام نماید تصریح كرد: ارائه هرگونه خدمات، مشوق‌ها و حمایت‌های دولتی از قبیل كمك‌های فنی‌ و اعتباری، تسهیلات، یارانه نهاده‌ها، بیمه و همچنین خرید تضمینی و حمایتی و … به بهره بردارانی كه الگوی كشت ابلاغی را رعایت نمی‌نمایند، ممنوع است.

وی بر اهمیت رشد اقتصادی مناسب در بخش كشاورزی تاكید كرد و گفت: در این زمینه با توجه به الزامات آمایش سرزمین و منابع طبیعی موجود، رشد اقتصادی هر استان در بخش كشاورزی با نظر استانها و وزارت جهاد كشاورزی برای سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

رئیس امور آب،كشاورزی، محیط زیست سازمان برنامه و بودجه در ادامه جایگاه بخش محیط زیست در بودجه ۱۴۰۱ را تشریح كرد و گفت: برنامه توانمند سازی و ارتقای مشاركت های مردمی در حفظ و بهسازی محیط زیست با هدف آموزش ۵۰۰۰ نفر ،احیا و بهسازی بوم های تحت مدیریت، پایش و مدیریت آلاینده ها ی محیط زیست،احیاء و بهسازی محیط زیست بوم های تحت مدیریت از مهمترین برنامه های سال ۱۴۰۱ در حوزه محیط زیست است.

مسجدی افزود: رویكردها در تدوین لایحه سال ۱۴۰۱ به گونه‌ای بوده است كه گامی مهم در پایداری زیست بوم كشور و تحقق اهداف بالا داشته باشد. و توجه به مباحث مربوط به آلودگی هوا و پایش آن مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن