خاک هرات به چشم اهالی سیستان و بلوچستان می رود

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تحلیل تصاویر ماهواره ای طوفان گرد و غبار منطقه سیستان در روزهای 21 و 22 مرداد ماه سالجاری موید این مطلب است که برخاست گرد و غبار از شهر هرات کشور افغانستان آغاز و با طی کریدور به شکل نعل اسب، کل منطقه سیستان را در برگرفته و سپس به سمت کشورهای پاکستان و افغانستان تغییر جهت داده است.

 نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس بررسی های بعمل آمده مشخص شده است طوفان پس از طی مرز غربی کشور افغانستان به طول  300 کیلومتر به تالاب هامون در کشور ایران رسیده که کاهش ارتفاع و بستر خشک تالاب بر تشدید پدیده گرد و غبار  تأثیرگذار بوده است.

نیره پورملائی افزود: نکته حاثز اهمیت دیگر در خصوص طوفان گرد و غبار دو روز اخیر در منطقه سیستان، درگیر شدن کل منطقه سیستان با پدیده گرد و غبار با توجه به وسعت انتشار آن بوده است. 

پورملائی ادامه داد: تغییر جهت طوفان گرد و غبار به سمت کشورهای افغانستان و پاکستان و تأثیرپذیری بالای کشور پاکستان از طوفان گرد و غبار اخیر؛ فرامرزی بودن پدیده گرد و غبار و لزوم همکاری دو جانبه و یا چند جانبه و جلب مشارکت های بین المللی به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار را نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ، پورملائی اشاره کرد: بالاترین غلظت ذرات معلق ثبت شده در منطقه سیستان در ساعت 7:00 صبح مورخ 22 05 1397 مقدار 12115 میکروگرم بر متر مکعب بوده که حدود 80 برابر حد استاندارهای زیست محیطی است و به استناد همین غلظت بسیار بالای ثبت شده که به مدیریت بحران استانداری اعلام گردیده، نسبت به تعطیلی ادارات و ارگانهای حوزه سیستان در روزهای یاده شده اقدام گردیده است.

مدیر کل  حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان  در پایان خاطر نشان کرد: تفسیر و بررسی تصاویر ماهواره ای با همکاری پژوهشکده تالاب بین المللی هامون انجام شده است که در اینجا از همکاری و همراهی پژوهشکده در موضوعات مرتبط با تالاب هامون قدردانی می نماییم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن