ذات کار شرکت ملی گاز، مسئولیت اجتماعی است

تا پیش از این، در تعاریفی که از شرکت ها در دنیا می شد، آنها وظیفه اصلی شرکت را تنها سودآوری و حفظ بقای خود عنوان می کردند؛ یعنی حفظ بقای یک شرکت و سودآوری آن، از اهداف اصلی آن شرکت به حساب می آمد، اما امروزه، به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از شرکت ها در دنیا بر اساس محبوبیتی که کسب کرده اند، تبدیل به برند می‌شوند.

 معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در آستانه هفته دولت، با بیان این مطلب، اظهار داشت: در واقع، CSR یک مسئولیت اجتماعی است که بستگی به شرایط و نیازهای آن منطقه و بسته به توانمندی و علاقه آن شرکتی که در آنجا فعالیت می کند، تعریف می شود. تعاریفی که در دنیا انجام شده هم از نظر زمانی و هم از نظر مکانی، مفاهیم خاص خود را دارد. مهندس حمیدرضا عراقی، در ادامه افزود: از جمله مواردی که در دنیا کمک می کند تا شرکتی قابل اعتماد برای مردم و سازمان ها شود، مسئولیت اجتماعی (CSR) و کارهایی است که در این زمینه انجام می دهد تا خود را در معرض قضاوت جامعه قرار دهد که از مهمترین آنها، بحث محیط زیست و حفظ آن است. 

مهندس عراقی با بیان این که ذات کار شرکت ملی گاز ایران، مسئولیت اجتماعی است، گفت: جایگزینی سوخت های میان تقطیر که در واقع کمک به محیط زیست است، اشتغالزایی در مناطق عملیاتی، تبدیل سوخت نیروگاه ها به سوخت طبیعی و کاهش آلودگی هوا و … که در نهایت به توسعه کشور کمک می کند، از جمله مسئولیت های اجتماعی این شرکت است که در ذات کاری شرکت ملی گاز نهفته؛ هرچند این امر بدین معنا نیست که ذات همه شرکت ها CSR است.

وی با اشاره به این که خدمت رسانی خوب است، ولی باید در کنار آن، توانمندسازی را اشاعه دهیم، گفت: در حال حاضر، متأسفانه ما توانمندسازی را فراموش کرده و خدمتگزاری را اصل قرار داده‌ایم، در حالی که من شخصاً همیشه محور سخنانم این بوده که تلاش کنیم به جای خدمتگزاری، توانمندسازی کنیم؛ چراکه این تفاوت بین رشد و توسعه است؛ رشد یعنی شما کمک میکنید که تنها امکانات درست کنید ولی توسعه در توانمندسازی است؛ یعنی آدم ها و سازمان ها، خود توانمند شوند و بتوانند به جامعه خویش سرویس دهند. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از سخنان خود، انجام درست و کامل مسئولیت های اجتماعی را لازمه برندشدن دانست و خاطرنشان کرد: همه ما چه ارگان های دولتی و چه غیردولتی، در مقابل کل جامعه و آیندگان مسئولیم، ما باید در کارهای خود، رضایت انسان ها را در نظر بگیریم؛ نه تنها انسان های این نسل، بلکه انسان های آینده را، یعنی همه سازمان ها موظفند کاری که انجام می دهند هم برای نسل حاضر و هم برای نسل آینده مفید فایده باشد. 

وی در ادامه افزود: در واقع، ما باید نه بر اساس روش بلکه بر اساس یک منش درست، باور کنیم که نسبت به بشریت مسئولیت داشته و به آنها خدمت کنیم، این همان بحث توانمندسازی و کمک به بشریت و در نهایت رسیدن به توسعه پایدار است.

مهندس عراقی در پایان، با تأکید بر این که مسئولیت اجتماعی جزو ذات کار ماست، گفت: هر چیزی که به محیط زیست، حفظ و توسعه آن بیانجامد، مسئولیت اجتماعی است. به باور من، هرچیزی که باعث رشد انسانها و کمک به حفظ محیط زیست شود، مسئولیت اجتماعی است. بنابراین در یک کلام، می توان گفت که توانمندسازی باعث توسعه می شود. 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن