ارزیابی اقتصادی پروژه های بالادستی نفت و گاز با رویکرد اختیارات حقیقی

در جهان رقابتی و همراه با عوامل عدم قطعیت فراوان، انعطاف‌پذیری عملیاتی و قابلیت سازگاری استراتژیک یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت پروژه‌های بلند مدت هستند.

وجود عدم قطعیت در صنعت نفت و گاز و خطرپذیری ناشی از آن، مدیریت این حوزه را در ارزش‌گذاری پروژه‌ها با چالشی جدی مواجه می‌کند.  روش جریان نقدینگی تنزیل شده مدت زمان زیادی است که روش رایج در ارزیابی اقتصادی پروژه‌ها می‌باشد.

با توجه به این‌که در این روش، قطعی بودن اطلاعات جزء فرض‌های اولیه است، لذا با عدم قطعیت موجود در پروژه‌های نفت و گاز در تعارض است. رویکرد اختیارات حقیقی، رویکردی است که در ارزیابی اقتصادی پروژه‌ها، علاوه بر متغیرهایی که بر ارزش پروژه‌ها تأثیرگذار هستند، رفتار واقعی مدیریت در برخورد با شرایط حاکم بر پروژه نیز در نظر می‌گیرد.

در بررسی پروژه میدان گازی آغار در این تحقیق ، اختیارات تعطیلی پروژه، کوچک‌سازی و واگذاری بخشی از پروژه، توسعه‌ی پروژه و همچنین اختیار مرکب برای پروژه در نظرگرفته شده و تأثیر آن‌ها بر ارزش پروژه با استفاده از دو روش درخت دوجمله‌ای و شبیه‌سازی مونت کارلو بررسی گردیده و نتایج این دو روش با یکدیگر مقایسه شده است.

اساتید راهنما: دمتر تورج دهقانی، دکتر سیامک حاجی یخچالی 

رشته ی تحصیلی: مدیریت پروژه – مهندسی نفت و گاز

سال انتشار: 1395

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن