بررسی تجربی اثر روش جداسازی بر مورفولوژی سطح و ساختار آسفالتین

با توجه به مشکلات ناشی از تجمع رسوبات آسفالتینی در مسیر استخراج و فرآوری نفت، شناسایی ساختار آسفالتین و مقابله با رسوبات آن از موضوعات مهم در صنعت نفت است.

در این کار تجربی از حرارت به‏ عنوان عامل رسوب‏ دهنده آسفالتین استفاده و ساختار و مورفولوژی سطح آسفالتین جداشده به‏ روش ترسیب حرارتی با آسفالتین حاصل از ترسیب حرارتی- تبخیری در تولوئن در دو دمای متفاوت بررسی و مقایسه شده است.

نتایج میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان می‌دهند که مورفولوژی سطح آسفالتین و نیز پارامترهای ساختاری آن به روش استحصال آسفالتین وابسته ‏اند. به‏ عبارت دیگر پارامترهای مشخص ه‏ای آسفالتین همانند وجود حفرات ناشی از جدا شدن رزین ‏ها از سطح آسفالتین و توده شدن ذرات آسفالتین در نتایج SEM برای تمام نمونه ‏ها دیده شده ‏اند، ولی ساختار میل ه‏ای آسفالتین‏ های جداشده به ‏روش حرارتی پس از انحلال در تولوئن و ترسیب تبخیری به ساختار ورق ه‏ای تغییر یافته است.

طبق نتایج آنالیز پراش پرتوی ایکس مشخصه‏ های ذاتی مانند فاصله بین لایه ‏های آروماتیکی در چهار نمونه آسفالتین استخراج‏ شده مشابه و در محدوده مقادیری است که دیگر محققان گزارش کرده‏ اند، در حالی که اندازه هسته آروماتیکی ذرات و تعداد لایه‏های آروماتیکی ذرات در روش ترسیب حرارتی- تبخیری در تولوئن افزایش یافته است. افزایش اندک اندازه هسته آروماتیکی و تعداد لایه ‏های آروماتیکی ذرات با افزایش دما نیز دیده شده است.

تعداد بیش‏تر لایه‏ های آروماتیکی نشان‏دهنده ساختار کریستالی یک‏نواخت‏تر و تمایل بیش‏تر ذرات آسفالتین به تجمیع در شرایط مذکور است. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن