بررسی تجربی اثر روش جداسازی بر مورفولوژی سطح و ساختار آسفالتین
با توجه به مشکلات ناشی از تجمع رسوبات آسفالتینی در مسیر استخراج و فرآوری نفت، شناسایی ساختار آسفالتین و مقابله با رسوبات آن از موضوعات مهم در صنعت نفت است.
در این کار تجربی از حرارت به عنوان عامل رسوب دهنده آسفالتین استفاده و ساختار و مورفولوژی سطح آسفالتین جداشده به روش ترسیب حرارتی با آسفالتین حاصل از ترسیب حرارتی- تبخیری در تولوئن در دو دمای متفاوت بررسی و مقایسه شده است.
نتایج میکروسکوپ الکترونی روبشی نشان میدهند که مورفولوژی سطح آسفالتین و نیز پارامترهای ساختاری آن به روش استحصال آسفالتین وابسته اند. به عبارت دیگر پارامترهای مشخص های آسفالتین همانند وجود حفرات ناشی از جدا شدن رزین ها از سطح آسفالتین و توده شدن ذرات آسفالتین در نتایج SEM برای تمام نمونه ها دیده شده اند، ولی ساختار میل های آسفالتین های جداشده به روش حرارتی پس از انحلال در تولوئن و ترسیب تبخیری به ساختار ورق های تغییر یافته است.
طبق نتایج آنالیز پراش پرتوی ایکس مشخصه های ذاتی مانند فاصله بین لایه های آروماتیکی در چهار نمونه آسفالتین استخراج شده مشابه و در محدوده مقادیری است که دیگر محققان گزارش کرده اند، در حالی که اندازه هسته آروماتیکی ذرات و تعداد لایههای آروماتیکی ذرات در روش ترسیب حرارتی- تبخیری در تولوئن افزایش یافته است. افزایش اندک اندازه هسته آروماتیکی و تعداد لایه های آروماتیکی ذرات با افزایش دما نیز دیده شده است.
تعداد بیشتر لایه های آروماتیکی نشاندهنده ساختار کریستالی یکنواختتر و تمایل بیشتر ذرات آسفالتین به تجمیع در شرایط مذکور است.