بودجه لایروبی خلیج گرگان بر عهده سازمان بنادر است

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردشگری پایدار ساحلی یک بازوی حفاظتی برای محیط زیست بوده و حضور سرمایهگذاران در این بخش حفظ و رعایت مسائل زیست محیطی را به همراه دارد.
پروین فرشچی در نشست تخصصی خلیج گرگان و تالابهای بینالمللی استان گلستان اظهار داشت: دو سال از آغاز تلاش ها برای نجات خلیج گرگان گذشته و این زمان کمک کرده که به یک اجماع برسیم.
وی با بیان اینکه یکی از نتایج این نشست نیز بررسی حریم تالاب گمیشان است، افزود: باید با مکانیزم های قانونی و با توجه به مفاد کنوانسیون رامسر در این حوزه بازنگری شود تا توسعه پایدار ساحلی در منطقه رونق بگیرد.
به گفته وی، سرنوشت تالاب گمیشان و میانکاله به هم مرتبط بوده و باید یک تصمیمجدی برای آن گرفته شود تا ارتباط بین دو مجموعه برقرار و موانع برطرف شود.
فرشچی اضافه کرد: حیات دو مجموعه تالاب گمیشان و میانکاله بدون ارتباط با یکدیگر امکانپذیر نیست.
وی در خصوص همکاری با کارگروه ملی نجات خلیج گرگان و میانکاله اظهار داشت: اگر قرار باشد بودجه ای برای لایروبی کانال آبرسان لحاظ شود باید از طریق دریانوردی (PMO)`>.سازمان بنادر و دریانوردی که متخصص و وظیفه مند در این امر بوده، تامین شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از روش های کمک به خلیج گرگان لایروبی بوده که باید مشخصات، روش و عمق آن مشخص و معلوم شود که مواد استحصالی لایروبی به کجا منتقل خواهد شد.
وی همچنین اضافه کرد: ایجاد پایانه و بندر مسافربری در گلستان می تواند توسعه استان را تسریع کند و باید در چارچوب ملاحظات زیست محیطی این موضوع مد نظر مسوولان آن قرار گیرد.
وی تاکید کرد: آن چیزی که در مورد آبشیرین کن مطرح است مکان یابی، استقراریابی، محل و عمق نصب آن و برگشت آب است و در پیشنهاد آبشیرین کن در استان گلستان باید روش شیرین سازی آب و اینکه از چه عمقی تامین و پساب آن را به کجا هدایت می کنند، مشخص شود.



