سفر پمپئو به کره شمالی با بهانه های ترامپ لغو شد

رییس جمهور آمریکا با انتقاد از کره‌شمالی و متهم کردن چین به تعلل در پیش‌برد گفتگوهای هسته‌ای، سفر آتی مایک پومپئو، وزیرخارجه به پیونگ‌یانگ را لغو کرد. قرار بود پومپئو برای پیگیری روند غیراتمی شدن کره‌شمالی به این کشور سفر کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ بعد از دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور گفته بود پیونگ‌یانگ دیگر یک خطر اتمی محسوب نمی‌شود.

با وجود این او روز جمعه (۲۴ اوت – دوم شهریور) در توییتی از نامناسب بودن روند غیراتمی شدن شبه جزیره کره انتقاد کرد و مدعی شد که چین فشار لازم بر پیونگ یانگ برای تسریع این روند نیاورده است.

بسیاری از ناظران در همان ایام هم با توجه به تاریخچه مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی نسبت به موفقیت دولت جدید اظهار تردید کرده بودند اما ترامپ اصرار داشت که روسای جمهوری پیشین به خوبی وظایف خود را انجام نداده بودند و حالا اوست که باید `جور همه را بکشد` و این بحران جهانی را فیصله بخشد.

اما از زمان دیدار ترامپ و اون که با پوشش خبری و حواشی فراوان همراه بود، گزارش‌های متعددی منتشر شده که از تعلل و طفره رفتن کره‌شمالی برای امحای کامل تاسیسات هسته‌ای‌اش حکایت دارد.

یکی از آخرین این گزارش‌ها در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست منتشر شد که در آن یک مقام‌های ناشناس دولت آمریکا گفته بودند به نظر می‌رسد کره‌شمالی در پی تولید موشک‌های قاره‌پیمای جدید است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته کره‌شمالی در حال ادامه دادن به برنامه هسته‌ای خود است.

انتخاب نماینده ویژه برای کره‌شمالی

خبر لغو سفر آتی مایک پومپئو به کره‌شمالی در حالی روز جمعه منتشر شد که تنها ساعاتی پیش از آن پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، استیون بایگان، از مدیران ارشد شرکت خودروسازی فورد آمریکا را به عنوان نماینده ویژه این کشور در امور کره‌شمالی معرفی کرد.

وزیر خارجه آمریکا در مراسم معرفی بایگان گفت `او سیاست ایالات متحده در مورد کره‌شمالی را اداره خواهد کرد و هدایت فعالیت‌های ما برای دستیابی به هدف رئیس‌جمهوری شامل غیراتمی کردن کامل و قابل راستی‌آزمایی کره‌شمالی را که مورد موافقت کیم جون-اون قرار گرفته برعهده خواهد داشت.`

اسیتون بایگان ۵۵ سال دارد و با انتصاب به سمت جدید، از مقام خود به عنوان معاون مدیرعامل شرکت خودروسازی فورد در امور ارتباط بین‌المللی با دولت‌ها کناره‌گیری کرده است.

او پیش از این هم در سمت‌های دولتی خدمت کرده و در زمان ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش دبیر اجرایی شورای امنیت ملی بود. او سمت مشاور امور بین‌الملل شماری از سیاستمداران آمریکایی را نیز برعهده داشته است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن