تحلیل سیستمی تقاضای بنزین و برآورد کشش قیمتی تقاضای آن در استان تهران
راه یافتن خودروها در زندگی بشر در ابتدای امر، موجب رشد و توسعه همهجانبه زندگی بشر شد؛ اما با همهگیر شدن استفاده از این وسایل نقلیه بخصوص استفاده شخصی، مشکلات و عوارض زیانبخشی را در ابعاد سلامت، اقتصاد و محیطزیست به بار آورد که بخش بزرگی از این عوارض به مقدار و چگونگی مصرف حاملهای انرژی در حملونقل این وسایل برمیگردد.
بهمنظور مدیریت مصرف سوخت به خصوص در حملونقل در ابتدا لازم است تا سازوکار و ساختار شکلدهنده مصرف شناسایی شده و سپس در جهت بهبود آن تلاش شود. نگرش سیستمی و تحلیل سیستمها یکی از مهمترین ابزارهایی است که در تحلیل و حل مسائل مهم اقتصادی و مدیریتی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله در ابتدا با استفاده از نمودار علی معلولی، سازوکار و متغیرهای تأثیرگذار بر مصرف بنزین نشان داده شده است.
در گام بعدی به اعتبارسنجی مدل شبیهسازیشده پرداخته شده و پس از تأیید اعتبار مدل به محاسبه کشش پرداخته میشود که کشش قیمتی تقاضا برای زمان حاضر (در شرایطی که قیمت بنزین 1000 تومان باشد) برای بازه کوتاهمدت و بلندمدت تهران به ترتیب 092 0- و 129 0- بهدست آمده است. اندازه کشش محاسبه شده برای استان تهران در این مقاله، نسبت به کشش محاسبه شده در تحقیقات گذشته برای ایران قدری کمتر است که علت آن مربوط به پایین بودن قیمت بنزین نسبت به درآمد خانوار و بالاتر بودن نیاز به حملونقل در تهران است.